Kandidat-uddannelse kom flyvende fra start

’Historisk’ og ’En stor milepæl’ blev der sagt i talerne ved åbningen torsdag d. 1. september 2022, hvor første hold optagne studerende også havde første dag

Åbningen af den regionale kandidatuddannelse i medicin blev markeret fra kl. 13:30 i sygehusets Auditorium i Bygning D med taler fra sygehusets direktion samt SDU og studerende, og med taler fra blandt andre Uddannelses- og Forskningsminister Jesper Petersen, Regionsrådsformand Stephanie Lose og Borgmesteren i Esbjerg, Jesper Frost Rasmussen.

Efter godt en time bevægede de knap 200 inviterede gæster sig op på sygehusets nye videns-etage, E4, hvor snoren til uddannelsen blev klippet.

Se video med uddrag fra dagen

De studerendes første dage

Klokken 8 torsdag samledes det nye kandidatstuderende fra medicin i Esbjerg for første gang i et af de nye undervisningsrum – og fik senere på dagen mulighed for at hilse på i deres fremtidige stam-afdeling. De mærkede fra starten stor interesse, og inden dagen var omme havde flere også været med i indslag i TV-Avisen og i Nyhedsudsendelsen på TV SYD.

De studerende var inviteret med til den officielle åbning i auditoriet samt efterfølgende snoreklip og reception på E4. Inden de to studerende Ditte og Lisa efterfølgende holdt den røde snor, som Uddannelses- og Forskningsminister Jesper Petersen stod for at klippe, havde de også holdt oplæg for salen om deres tanker om uddannelsen og deres funktion som ambassadører for Esbjerg-kandidaten og stemme for de studerende.

Fredag tog de kandidat-studerende hul på de første faglige lektioner, og underviserholdet havde blandt andet sørget for, at en patient og vedkommendes ægtefælle var med til at undervise og var tilgængelige for at bidrage med deres perspektiv og oplevelser efter et forløb med hjertesygdom.

Fredag aften var de studerende inviteret med til fest for sygehusets medarbejdere, hvor de blandt andet kunne fejre uddannelsen med knap 1700 medarbejdere.

Om Kandidatuddannelsen i Medicin, Esbjerg

Den regionale lægeuddannelse i Esbjerg er opstået i et samarbejde mellem Region Syddanmark, SDU, Syddansk Universitetshospital – Esbjerg Sygehus, Psykiatrien i Region Syddanmark, Sygehus Sønderjylland, Sygehus Lillebælt og Almen Praksis.

Det meste af undervisningen foregår på Syddansk Universitetshospital – Esbjerg Sygehus, der har indrettet en hel etage på 4.000 kvadratmeter til at huse både undervisning, simulation og forskning. Da uddannelsen i særligt grad er kliniknær, er der samtidig tænkt i, at mest mulig læring foregår i klinikken. Både sygehuset, psykiatrien i Esbjerg og almen praksis åbner derfor dørene i særlig grad for at understøtte dette.

Uddannelsen følger samme pensum som kandidaten i Odense, men er alligevel også et nybrud gennem tankerne om blandt andet kliniknær læring, compassion og inddragelsen af ny teknologi

Se fotos fra den officielle åbning