Sydvestjysk Sygehus forsker publicerer artikel i The Lancet

Cand. med. Stavros Chrysidis forsvarede i september sin ph.d. med titlen: “Evaluering af ultralyds rolle hos patienter med mistanke om inflammation i blodkar (the EUREKA Study)”. Stavros har nu fået optaget sine resultater i det førende medicinske tidsskrift The Lancet.

Stavros' forskning viser, hvordan han ved brug af ultralydsundersøgelser kan reducere behovet for kirurgisk indgreb, når en patient skal udredes for den særlige gigtsygdom kæmpecelle arteritis.

Det har en stor betydning for patienterne, der for det første undgår unødige kirurgisk indgreb, og for det andet får stillet den rette diagnose fra start. Patienterne kan dermed hurtigt komme i gang med den rette behandling, hvilket er afgørende for denne gigtsygdom, da den hurtigt kan udvikle sig og få konsekvenser for blandt andet synet. Han håber, at hans forskningsresultater kan gøre det nemmere, at diagnosticere sygdommen i tide.

Stavros har modtaget stor ros og anerkendelse for sin metode, der allerede er implementeret på Sydvestjysk Sygehus.

Lægelig direktør Anna-Marie Bloch Münster udtaler: ’Det er stort, at vi kan bidrage til viden, som gør diagnostikken mindre invasiv og samtidig rettidig i forhold til patientbehandlingen. Vi er så stolte af Stavros og hans hold, og det er meget velfortjent med denne flotte publikation i The Lancet’.