Forsker og fødselslæge har fundet nyt om svangerskabsforgiftning

Kvinder ramt af svangerskabsforgiftning har ændringer i et af blodets komplekse reaktionssystemer. Det viser et nyt forskningsprojekt fra Esbjerg Sygehus, Syddansk Universitetshospital. Læge Anne Cathrine Godtfredsens nye resultater er hjulpet frem af syddanskere, der har stemt på hendes forskning

Hvert år bliver 2.500 danske gravide kvinder ramt af svangerskabsforgiftning, som ofte resulterer i for tidlige fødsler og komplikationer for både mor og barn.

Fødselslæge og forsker Anne Cathrine Godtfredsen og hendes kollegaer på fødeafdelingen står derfor ofte med gravide kvinder, som ønsker at vide, hvorfor sygdommen har ramt lige præcis dem.

Læge Anne Cathrine Godtfredsen

’Som det er i dag, kan jeg ikke give kvinderne et svar på, hvorfor de er blevet ramt af sygdommen. Det har været et stort ønske for mig, at vi kommer tættere på en forklaring af, hvorfor kvinderne udvikler sygdommen,’ siger Anne Cathrine Godtfredsen.

De sidste tre år har hun derfor forsket i, hvilken rolle et komplekst reaktionsmønster i blodet og et særligt protein fra moderkagen, der har tendens til at folde sig forkert, har for udvikling af svangerskabsforgiftning.

Over 200 gravide kvinder er undersøgt

Forskningsprojektet blev en realitet efter, at Anne Cathrine Godtfredsen i 2019 vandt en million kroner i forskerkonkurrencen Et Sundere Syddanmark og modtog støtte fra blandt andet lokale fonde.

’Opbakningen har gjort en stor forskel og betydet, at der har været kort fra ide og til at kunne inkludere de gravide kvinder i projektet,’ siger Anne Cathrine Godtfredsen, der så vidt vides er den allerførste, der har undersøgt denne reaktion i blodet i forhold til svangerskabsforgiftning.

I løbet af projektet er 117 gravide med svangerskabsforgiftning sammenlignet med 117 raske gravide, hvor deres blod er undersøgt med specielle analyser for at få mere viden om udviklingen af svangerskabsforgiftning.

’Vores resultater indikerer, at et kompleks reaktionsmønster i blodet er påvirket ved svangerskabsforgiftning. Så vi ser en forskel, når vi sammenligner gravide med svangerskabsforgiftning med raske gravide kvinder. Nu er det næste spørgsmål, om forskellen opstår som følge af svangerskabsforgiftning, eller om det er noget, som bidrager til at udvikle sygdommen,’ fortæller Anne Cathrine Godtfredsen. Hendes projekt dokumenterer sammenfaldet, men der skal nye forskningsprojekter til at afdække om fremtidens fødselslæger nemt vil kunne påvirke reaktionen i blodet medicinsk, hvis reaktionen er skyld i forgiftningen.

Håb om bedre opsporing i fremtiden

For Anne Cathrine Godtfredsen har håbet med forskningen hele tiden været at komme et skridt tættere på at forudsige, hvilke kvinder der rammes af sygdommen.

’Den danske svangreomsorg er indrettet, så vi ved regelmæssige målinger af blodtryk og undersøgelser af urin kan fange de kvinder, der rammes af svangerskabsforgiftning. Mit håb er, at min forskning er en lille brik i det store puslespil med henblik på, at vi i fremtiden finder forklaringen på, hvorfor sygdommen opstår. Det kan måske betyde, at vi finder kvinderne endnu tidligere i graviditeten og kan sætte ind med forebyggende behandling, så vi undgår at skulle forløse børnene alt for tidligt’, siger Anne Cathrine Godtfredsen.

Om projektet

• I 2019 vandt Anne Cathrine Godtfredsen førstepræmien på 1 million kr. i forskerkonkurrencen Et Sundere Syddanmark og vandt dermed penge til sin forskning i svangerskabsforgiftning. Et Sundere Syddanmark er arrangeret i samarbejde mellem Region Syddanmark, SDU, TV 2/Fyn og TV SYD.
  • Projektet har også modtaget støtte fra Lida Oskar Nielsens Fond, Esbjergfonden, Gangstedfonden og Region Syddanmark.
  • Projektet er gennemført ved Enheden for Tromboseforskning ved Klinisk Diagnostisk Afdeling og Afdeling for Kvindesygdomme og Fødsler ved Esbjerg Sygehus, Syddansk Universitetshospital og Institut for Regional Sundhedsforskning, Syddansk Universitet i samarbejde med Afdelingen for Graviditet, fødsel og barsel på Odense Universitetshospital.

I løbet af ph.d.-projektet har Anne Cathrine Godtfredsen blandt andet publiceret artiklerne: