Øre, Næse og Halskirurgisk Ambulatorium

Læs mere herunder

Ambulatoriet har generelt korte ventetider og opfylder regionens ønske om ventetider for indkaldelse, udredning og behandling. Se venligst ventetider på esundhed.dk. Vi modtager patienter henvist fra egen læge og praktiserende øre-næse-hals læge til undersøgelse, behandling og operation. Desuden møder patienter til kontrol efter undersøgelse, behandling eller operation.

Lægen gennemgår operationen, proceduren og eventuelt komplikationer med dig. I samråd med sygeplejersken aftales operationsdato, og du informeres om indlæggelsesforløbet. Når du skal opereres, bliver du indlagt på Øre-, Næse- og Hals Sengeafsnit.

Planlægning af bedøvelse

Skal du i fuld bedøvelse, bliver du undersøgt af en narkoselæge.  Du kan finde pjecen her:

• Anæstesi, det skal du vide, før du bedøves
  • Anæstesi, det skal du vide, før dit barn skal bedøves.

Fasteregler ved operation i fuld bedøvelse

Dagen inden operation

Du modtager SMS besked dagen før din operation med henblik på mødetidspunkt.

Indkaldelse

Når vi har modtaget henvisningen, sender vi dig en tid til ambulant undersøgelse. Ved mistanke om alvorlig sygdom indkalder vi dig pr. telefon til undersøgelse 1. hverdag efter, vi har modtaget henvisningen. Til undersøgelsen vil vi bede dig medbringe:

• Indkaldelsesbrevet
  • Udfyldt oplysningsskema
  • Opdateret medicinliste.

Ved ankomst til ambulatoriet

Øre; Næse og Halskirurgisk Ambulatorium finder du i bygning B (kort over sygehuset).
Når du kommer i ambulatoriet, skal du henvende dig til sekretæren i receptionen.

Undersøgelse

Du bliver undersøgt af en læge. I nogle tilfælde skal du have foretaget supplerende undersøgelser
Sammen lægger I en plan for den videre behandling.

Hvis du skal opereres

Bliver du samme dag forberedt til operation.

Ventetid

Du kan opleve ventetid, da ambulatoriet også modtager akutte patienter. Det er derfor en god idé at medbringe læsestof eller andet.

Øre, Næse og Halskirurgisk Ambulatorium

Sydvestjysk Sygehus Esbjerg
Finsensgade 35
6700 Esbjerg
- Indgang fra Finsensesgade via hovedindgangen

7918 2783, tast 1

Se mere om at sende sikker digital post til sygehuset her.

Afbud

Hvis du ikke kan komme på det aftalte tidspunkt, skal du ringe afbud hurtigst muligt på telefon 7918 2783, tast 1.

Undersøgelse for søvnapnø (unormal vejrtrækning under søvn)

Vi modtager patienter, der er henvist fra egen læge eller praktiserende øre-næse-halslæge på grund af søvnapnø og snorken. Undersøgelse og behandling foregår ambulant og kræver ikke indlæggelse. Søvnambulatoriet er en del af Øre, Næse og Halskirurgisk Ambulatorium. Det ligger i bygning B, stueplan.

Bestilling af søvnudstyr.

Hvis du allerede er i behandling for søvnapnø kan du bestille søvnudstyr (maske, slange og filtre) ved at sende mail til søvnambulatoriet via følgende link. (linket er nederst). Der kan være leveringstid op til 14 dage. Søvnudstyr udleveres ikke i ambulatoriet, med mindre der er lavet en forudgående aftale.

Spørgsmål til søvnbehandling (% bestilling).

Søvnambulatoriet har telefontid hver dag mellem kl. 9.00 – 10.00. Telefon 7918 2783, tast 3.