Millionbevilling til forskning i smertebehandling hos knæopererede

Med 2,1 millioner kroner i ryggen fra det biomedicinske firma Boston Scientific igangsættes nu endnu et forskningsprojekt fra forskere på Esbjerg Sygehus, Syddansk Universitetshospital, der undersøger ekstrem kulde til behandling af smerter.

Foto: Carsten Kock-Jensen og Niels Peter Nygaard

Omkring 10.500 danskere får hvert år et kunstigt knæ. Nu vil forskere fra Esbjerg Sygehus, Syddansk Universitetshospital undersøge, om ekstrem kuldebehandling – såkaldt cryoneurolyse-behandling – kan mindske smerten efter operation og sænke forbruget af morfin.

’Efter indsættelsen af et kunstigt knæ oplever mange patienter svære smerter og stort behov for smertestillende medicin som fx morfin. Vi håber, at vi med vores forskning kan vise vejen til en ny metode til smertebehandling med få eller ingen bivirkninger, som kan resultere i færre smerter, mindre morfinindtag og bedre rehabilitering for knæopererede patienter,’ fortæller Niels-Peter Brøchner Nygaard, der er forsker og projektleder på projektet.

Han tilføjer, at det kan have stor betydning for patienternes genoptræning, hvis det er muligt at smertedække patienterne endnu bedre med den nye smertebehandling.

’Har man stærke smerter efter en operation, kan det være svært at komme i gang med genoptræning. Det er derfor vigtigt at undersøge andre behandlingsmetoder, som kan få de knæopererede hurtigt på benene og øge deres funktionsniveau med få bivirkninger,’ siger Niels-Peter Brøchner Nygaard.

Ekstrem kulde som ny smertebehandling

Den nye behandling består af kuldebehandling af smertefølsomme nerver omkring knæet, hvor specielle kuldenåle føres ind til nerverne omkring knæet. Behandlingen udnytter ekstremt kolde temperaturer mellem -20°C og -100°C, som afbryder de smerteførende signaler.

’Vi har igennem længere tid samarbejdet med Boston Scientific om at skabe denne mulighed, hvis mål er at øge patienters livskvalitet gennem innovative løsninger. Vi har tidligere vist, at det er en sikker behandlingsmetode med potentiale til behandling af kroniske smerter. Vi har derfor store forhåbninger til behandlingen,’ forklarer Carsten Kock-Jensen, overlæge, klinisk lektor i neurokirurgi og initiativtager bag forskningsprojektet.

Forskningsprojektet sker i et tværfagligt samarbejde mellem ortopædkirurgi, neurologi og neurokirurgi og løber som et treårigt projekt med start i 2023.

• Patienter vil blive rekrutteret fra Ortopædkirurgisk Afdeling på Esbjerg Sygehus, der årligt har omkring 350 knæoperationer.
  • Forskningsprojektet er et dobbelt randomiseret kontrolleret studie, hvor patienterne ved lodtrækning enten modtager kuldebehandling med cryoneurolyse eller behandling uden effekt – såkaldt placebo behandling. Hverken patienter eller de forskere der følger patienterne ved, hvilken behandling patienterne modtager.
  • Forskningsprojektet har modtaget 2,1 millioner kr. fra Boston Scientific. Pengene skal gå til indkøb af materiale samt løn til forskningspersonale.
  • Carsten Kock-Jensen, klinisk lektor, overlæge og Niels-Peter Brøchner Nygaard, ph.d., CRPS Center Syd, Hjerne – Nervesygdomme, Esbjerg Sygehus, Syddansk Universitetshospital.

Samarbejdspartnere:

• Martin Lindberg-Larsen, overlæge, ph.d., klinisk lektor, forskningsleder, Forskningsenhed for Ortopædkirurgi, Odense Universitetshospital.
  • Lars Hermansen, læge, ph.d., postdoc, og Didde Christiansen, læge, Ortopædkirurgisk Afdeling, Esbjerg Sygehus, Syddansk Universitetshospital.