Ny biomarkør kan sikre tidlig opdagelse af fedtleverbetændelse

I sidste måned forsvarede læge og ph.d.-studerende Charlotte Wernberg sit ph.d.-projekt. I projektet undersøgte hun nye og eksisterende biomarkører til identifikation af fedtleverbetændelse. Resultaterne er godt nyt for patienterne, da det i kraft af et protein i blodet er lykkedes at opdage en ny, patientvenlig biomarkør til afsløring af fedtleverbetændelse.

Foto: Charlotte Wernberg

Hver fjerde dansker har fedtlever. Op mod 20-25 % af patienterne udvikler fedtleverbetændelse, som kan have alvorlige konsekvenser i form af skrumpelever og leverkræft.

Sammen med forskere fra grundforskningscenteret ATLAS ved Syddansk Universitet, som består af flere forskningsgrupper fra bl.a. Syddansk Universitet, Odense Universitetshospital og Esbjerg Sygehus har læge og ph.d.-studerende Charlotte Wernberg undersøgt, om det er muligt at finde en mere patientvenlig markør, der kan spotte, om patienterne har fedtleverbetændelse.

Hun har derfor undersøgt både nye og eksisterende biomarkører til identifikation af fedtleverbetændelse og bl.a. fundet, at et protein i blodet – også kaldet TREM2 – kan give svar på, om patienterne har fedtleverbetændelse.

Håb om at nye biomarkører kan sikre tidlig indsats

’Når det er vigtigt at finde nye, brugbare biomarkører til at stille diagnosen fedtleverbetændelse, er det, fordi vi gerne vil kunne opspore sygdommen tidligere, end det er tilfældet i dag. Det vil gøre det muligt at sætte ind med forebyggelse og bremse sygdomsudvikling, så patienterne ikke udvikler skrumpelever,’ forklarer Charlotte Wernberg.

Hun tilføjer, at det samtidig vil have betydning at kunne berolige de patienter med fedtlever, som ikke har betydende fedtleversygdom.

’Fedtlever kan i sig selv være relativ harmløs. Det vil derfor være af stor betydning for patienterne, hvis det ved hjælp af en blodprøve er muligt at anvende den nye biomarkør til at skelne mellem, hvilke patienter der har behov for yderligere udredning og behandling, og hvilke der kan få afsluttet deres forløb,’ siger Charlotte Wernberg.

Udover at undersøge biomarkører til at stille diagnosen fedtleverbetændelse har forskerne undersøgt, om det er muligt at anvende markørerne til at vurdere behandlingseffekt og følge sygdomsudvikling. Håbet er, at det vil gøre det lettere at sætte ind med målrettet behandling, der er skræddersyet den enkelte patient.

• Omkring 200 personer med og uden fedtleverbetændelse har deltaget i projektet. Fælles for deltagerne er, at de i forvejen har haft risikofaktorer for udvikling af fedtleverbetændelse som overvægt eller type 2-diabetes.
  • Forskerne har analyseret blod- og leverprøver fra deltagerne og identificeret forøgede niveauer af proteinet TREM2 hos patienter med fedtleverbetændelse.
  • Projektet er støttet med midler fra Danmarks Grundforskningsfond

Følgende forskningsgrupper har været involveret i projektet:

• Leverforskningsgruppen ved Esbjerg Sygehus, Syddansk Universitetshospital
  • Eliteforskningscentret FLASH ved Odense Universitetshospital og Syddansk Universitet
  • Institut for Molekylær Medicin ved Syddansk Universitet
  • Institut for Biokemi og Molekylær Biologi ved Syddansk Universitet

I løbet af ph.d.-projektet har Charlotte Wernberg publiceret artiklen: