Ny klinisk lektor i mave- og tarmkirurgi

Rasmus Krøijer er ny klinisk lektor i mave- og tarmkirurgi ved Institut for Regional Sundhedsforskning – Sydvestjysk Sygehus og forsker i kræft i tyk-og endetarm og forstadier dertil. Han håber, at hans forskning kan være med til at bidrage til optimering af behandlingen.

Foto: Læge Rasmus Krøijer er ny klinisk lektor i mave- og tarmkirurgi.

Sydvestjysk Sygehus har i afdelingslæge Rasmus Krøijer fået endnu en klinisk lektor. Lektoratet er inden for mave- og tarmkirurgi, som dermed får flere forskningskræfter tilknyttet.

Rasmus Krøijers forskning spænder bredt inden for forstadier til og kræft i tyk- og endetarm. Han har i sin ph.d. undersøgt brugen af videokapsel-endoskopi som et alternativ til kikkertundersøgelse i forhold til at finde kræft og polypper i tarmen. Forskningsprojektet skal sammen med flere nuværende projekter medvirke til, at borgere, som screenes for eller har symptomer på kræft i tarmen, udredes hurtigt med den bedste og mest skånsomme undersøgelse.

Aktuelt er han desuden vejleder på et forskningsprojekt, der undersøger betydningen og behandlingen af jernmangel hos patienterne med tyk- og endetarmskræft.

Fælles for forskningen er et ønske om, at den i sidste ende gør en forskel for patienterne:

.For mig skal forskningen være patientnært. Den skal kunne gøre en forskel, og den viden skal helst kunne implementeres fra den ene dag til den anden', siger Rasmus Krøijer.

Operativ timing

For Rasmus Krøijer er det vigtigt, at han med sin forskning kan være med til at ramme et område, hvor han kan bidrage til at skubbe til viden og dermed behandling.

'Ved at stille kritiske spørgsmål og undersøge dem kan vi bidrage til at forbedre forløbet for borgere med polypper og tarmkræft. Det er utroligt vigtigt for at sikre, at vi udfører den rigtige undersøgelse eller operation på den rigtige patient på det helt rigtige tidspunkt', siger Rasmus Krøijer.

Han ser frem til, at lektoratet giver mere tid til at forske de næste tre år og til at bidrage til forskningen på det kirurgiske område, som tidligere på året fik tilknyttet en stor kapacitet, da overlæge Victor Verwaal blev udnævnt til professor.