Sydvestjysk Sygehus modtager milliondonation til international forskning i behandling af hovedpine

Sygeplejerske og ph.d. Louise Schlosser Mose fra Neurologisk forskningsenhed på Sydvestjysk Sygehus står i spidsen for et nyt projekt, der skal forske i behandlingen af hovedpine på tværs af flere lande. Projektet har modtaget en donation på 1,1 mio. kr. fra H. Lundbeck A/S.

Foto: Louise Schlosser

De fleste kender det. Hovedpine. Det kan hæmme en, når det står på. Men for nogle mennesker er hovedpine et dagligt problem. På Sydvestjysk Sygehus findes Hovedpineklinikken, som er en klinik for patienter, hvor hovedpine er et tilbagevendende problem, der ikke kan hjælpes ved brug af håndkøbsmedicin eller egen læge/neurolog. Louise Schlosser Mose har arbejdet som sygeplejerske på Hovedpineklinikken næsten siden den startede op for 10 år siden, og har også skrevet ph.d. om patientuddannelse i Hovedpineklinikken. I foråret fik hun ideen til et nyt internationalt forskningsprojekt, der kan hjælpe med at forbedre behandlingen af hovedpine.

'Når vi møder andre sygeplejersker til konferencer i udlandet, udveksler vi erfaringer med behandlingsopgaver og tilgange, og det er tydeligt, at vi bruger mange forskellige tilgange og der er stor diversitet i opgaverne. Derfor opstod ideen om, at udarbejde anbefalinger for internationale behandlingstilgange og opgaver i sygeplejerskernes behandling af migræne, så vi sikrer, at vi giver patienterne den mest optimale behandling,' fortæller Louise Schlosser Mose med et smil på læben.

Netop sygeplejerskens behandling er ifølge Louise Schlosser Mose vigtig, da sygeplejersken ofte spiller en stor rolle i patientens behandlingsforløb.

'Det er sygeplejerskens opgave, at se på det hele menneske og på alle de omkringliggende faktorer, der har indvirkning på patientens hverdag. Det betyder, at man som sygeplejerske kommer tæt på patienten og har de dybe snakke om, hvad der betyder noget i en hverdag plaget med hovedpine,' siger Louise Schlosser Mose.

H. Lundbeck A/S donerer millionbeløb

Ideen blev købt – i bogstavelig forstand, for H. Lundbeck A/S donerer nu 1,1 mio. kr. til forskningsprojektet, der løber over to år.

I løbet af de næste to år indsamler Louise og hendes forskningskollegaer data omkring tilgange- og behandlingsopgaver fra i alt otte lande: Irland, Tyskland, Sverige, Norge, Finland, Holland, Storbritannien og Danmark.

'Data skal give os et billede af, hvilke sygeplejefaglige opgaver og tilgange, der går igen på tværs af landene. Forskningsresultatet bliver en international anbefaling af sygeplejerskers behandling af migræne – oversat på fem sprog,' siger Louise Schlosser Mose.
Forskningsprojektet involverer mange sygeplejerske rundt om i landene, og Louise Schlosser Mose ser det kun som en fordel, da det giver større ejerskab i projektet.

• Navn: European clinical nurse recommendations for migraine treatment
  • Projektet løber i to år, hvor der indsamles data om behandling af hovedpine fra otte forskellige lande.
  • Projektet afsluttes med en international anbefaling af behandling oversat på fem sprog.
  • Udannet sygeplejerske i 2010 og skrev efterfølgende ph.d. i 2015-18 om patientuddannelse i Hovedpineklinikken og forsvarede den i 2019.
  • Ansat på Hovedpineklinikken på Sydvestjysk Sygehus siden 2011.