Eksperterne i overvægt fortæller om sundhed, skyld og skam

En ny tilgang til mennesker med overvægt er på vej – med faglige bannerførere også fra Esbjerg. 4. marts kan du høre den nyeste viden om muligheder i feltet – og om hvordan holdninger spiller en rolle

Arrangementet med både viden og holdninger er åbent for alle.
Fra klokken 15:30 d. 4. marts starter to timer med stande og tre faglige oplæg – gratis og uden krav om at man melder sig til.

Håbet er, at deltagerne får noget at tænke over, og bliver klogere på…

…. Hvad eksperterne siger til, om ny og populær vægttabs-medicin altid er en god ide?
…. Grundene til at overvægt og vægttab ikke er bare lige…?
…. Hvordan vi kommer videre fra skyld, skam og stigmatisering.

På standene i sygehusets forhal ved Haraldsgade kan du møde flere af sygehusets eksperter, der på forskellig måde er involveret, når overvægt bliver en faktor i patientforløb. På standene kan du prøve, teste og spørge.

Holdninger har været et problem

Som del af arrangementet har en af de toneangivende samarbejdsparter, Nationalt Center for Overvægt også et oplæg og en stand:

- Det er vigtigt, at vi får gjort op med de indgroede fordomme, der hersker om overvægt. Der kommer ikke noget godt ud af at udskamme eller komme med uopfordrede bemærkninger om, at man jo bare kan ’lukke munden og lette bagdelen’, uanset om det kommer fra en kollega, en bekendt eller en læge’, siger seniorforsker, antropolog og ph.d. Pernille Andreassen fra Nationalt Center for Overvægt.

Hvorfor vigtigt med involvering af borgerne

- Vi inviterer befolkningen indenfor, både for at dele vores viden om årsagerne til overvægt og overvægtsrelaterede sygdomme, og for at høre, hvad borgerne oplever som de største udfordringer med overvægt. Kun ved at lytte til dem, der er berørt, kan vi give det rigtige tilbud og forske i de relevante spørgsmål, siger professor Claus Bogh Juhl fra Esbjerg Sygehus – Syddansk Universitetshospital. Han står bag Syddansk Overvægtsinitiativ, der som tilbud nu er spredt til andre sygehuse.

Se det officielle program og en oversigt over sygehusafdelingernes stande

Borgere som ikke har mulighed for at deltage den 4. marts kan i perioden eventuelt besøge vandreudstillingen med fotos fra Nationalt Center for Overvægt, som vil være at finde i forhallen i Finsensgade og senere forhallen i Haraldsgade. Udstillingen har også fokus på stigmatisering og fremstillingen af ’Livet med mere’.

foto fra vandreudstilling
Herover: vandreudstilling i sygehusets forhal