Stem nu - Elise klar til konkurrence om en million

Forskerkonkurrencen Et Sundere Syddanmark er igen over os, og som sædvanlig deltager Esbjerg Sygehus med et stærkt forskningsprojekt – denne gang om leverkoma

’Det er en gruppe, som jeg meget gerne vil gøre mere for, og som er lidt for overset’, siger læge Elise Jonassen, der har sit ph.d-projekt om leverkoma med i årets udgave af Et Sundere Syddanmark.

Leverkoma kan blive en følgesvend til skrumpelever, og leverkoma påvirker hjernen, så man i værste fald ender som bevidstløs.

Der findes en let og effektiv behandling, men der er ikke en nem metode for klinikere til at diagnosticere eller vurdere risikoen ud fra fx en blodprøve. Netop her vil Elise gerne finde en løsning.

Årsagerne til skrumpelever kan både være overvægt, smitsom leverbetændelse, autoimmun sygdom og alkohol. Stigmatisering i forbindelse med netop et højt forbrug af alkohol kan være grunden til, at en del patienter ikke deler med deres nærmeste, at de har problemer med leveren.

Du skal sende en SMS med Sund5 til 1220, hvis du gerne vil hjælpe Elises forskning.

Elise er midtpunkt

Elise har haft sin gang på sygehuset siden 2020, og har lært mange af de patienter at kende, som hendes projekt så klart vil kunne hjælpe.

Foran venter nogle travle uger med besøg rundt i huset, på gymnasier og opslag på sygehusets Facebook-side, hvor følgerne kan komme i tættere dialog med Elise. ’Jeg har forberedt mig mentalt på, at jeg får travlt’, siger hun.

Hvad tænker hun om vinderchancerne? ’Nogle dage tænker jeg: Selvfølgelig kan vi vinde! Jeg prøver at have en tilpas mængde selvtillid, men det bliver ikke a walk-in-the-park, for mine konkurrenter er også gode’, fortæller Elise.

Patienterne inddraget i afgørelsen

Det er syddanskerne, der med stemmer fra deres mobiler fordeler pengene til de projekter, de helst vil støtte. På Esbjerg Sygehus har en repræsentant for patienter og pårørende været med til at vælge sygehusets deltager i konkurrencen. Flemming Nielsen var med ved bordet i det Strategiske Forskningsråd, og han siger: ’Elises projekt er noget, der relaterer sig til patienter, der er mere sårbare end så mange andre’.

’Der er stor appel i emnet, og så håber vi, at det bliver formidlet forståeligt og interessant. Det stærke er, at det er en patientgruppe, der har sværere ved at komme til orde og ikke er så stærke som gruppe’, fortsætter Flemming, der selv stemte på Elises projekt.

Se konkurrencens fem projekter og stem her

Har du endnu ikke mødt Elise, kan du lære hende og projektet at kende i denne video.

Hjælp forskning i leverkoma