Lægehjælp fra Esbjerg udvides til flere skibe fra Mærsk

En udvalgt gruppe speciallæger i Esbjerg løser en vigtig opgave for de nationale myndigheder: lægehjælp til søfolk. Ny aftale med A.P. Møller - Mærsk betyder, at de fremover skal assistere hele Mærsks flåde af egne containerskibe.

Radio Medical Danmark på Esbjerg Sygehus har over 25 års erfaring med at levere hjælp, når søfolk rammes af ulykker eller sygdom på havet. Nu udvides hjælpen til at dække endnu flere skibe.

Radio Medical er en døgnåben lægevagt, der siden 1995 har sikret, at uddannede sygdomsbehandlere (kaptajner og styrmænd) på danskindregistrerede skibe kan få råd fra erfarne læger. De kan blive guidet til lokal behandling af mindre alvorlige problemer, eller få en vurdering af, om der er behov for at søge nærmeste havn eller måske ligefrem en evakuering med helikopter.

Nem, direkte adgang til erfarne speciallæger

Den nye aftale mellem Esbjerg Sygehus og A.P. Møller - Mærsk betyder, at lægehjælpen fremover gælder alle Mærsks egne skibe. Indtil nu har Radio Medical kun serviceret Mærsks skibe under dansk flag.

- Vores medarbejderes sikkerhed og helbred går forud for alt andet. Til søs er der altid langt til det nærmeste hospital, og derfor er det vigtigt, at vi leverer den bedst mulige service, som omstændighederne tillader. Vi har undersøgt forskellige muligheder og har besluttet at udvide vores eksisterende aftale med Radio Medical, som vi har mange års gode erfaringer med, siger A. P. Møller - Mærsks Søren Thuen, der er daglig ansvarlig for arbejdssikkerheden ombord i skibene.

- Vi er glade for at kunne bringe vores erfaring i spil, fortæller overlæge Jan Vork, chef for Radio Medical. – Vi er stolte over at blive valgt til opgaven, og har i mere end 25 år givet skibene nem, direkte adgang til erfarne speciallæger, der kender forholdene til søs. Vi har samlet opgaven på få hænder, men har et stort sygehus i ryggen og oplever stor tilfredshed med kontakten, tilføjer han.

Aftalen gælder indtil videre frem til udgangen af 2026 og betyder, at antallet af henvendelser isoleret set vil stige med godt 50 % i forhold til det nuværende niveau.

- Det skal vi nok klare, siger Jan Vork. - Det ekstra volumen vil smitte positivt af på hele enhedens arbejde, da den muliggør mere forskning og kvalitetsudvikling, og så forstærker den et eksisterende miljø omkring akutmedicin, og ventes at gavne Akutafdelingens mulighed for at tiltrække læger med interesse i det relativt nye speciale.

Verdenskortet er med på job i Esbjerg

De erfarne læger, der pt. indgår i teamet på Esbjerg Sygehus, afløser hinanden i 24-timers vagter i Radio Medical. Året 2022 blev et af de travleste med knap 2900 henvendelser. Allerede inden den nye ekstra aftale er det kun halvdelen af kontakterne, der er fra de lokale farvande i Østersøen og Nordsøen, og andelen af kontakter fra Verdenshavene ventes at vokse.

Speciallægerne får altså endnu mere brug for deres viden om afstande til nærmeste hjælp på land, længde- og breddegrader og deres verdenskort.

Opgaven for Radio Medical Danmark:

Radio Medical Danmark er etableret for at løse en opgave for Søfartsstyrelsen med at tilbyde døgndækket lægefaglig rådgivning til:

• Dansk indregistrerede skibe – handels- og fiskeriflåde
  • Færøske søfolk
  • GEOS-udsendte medarbejdere i Grønland.

I samarbejde med Forsvaret iværksættes evakueringer af akut syge patienter enten med kystredningstjenesten eller helikopter.

Læs mere om Radio Medical på hjemmesiden, hvor du også kan se den seneste årsrapport fra 2022.