Glæde over stor søgning til klinik-nær lægeuddannelse - igen

SDU, Esbjerg Sygehus – Syddansk Universitetshospital og de øvrige samarbejdsparter oplevede igen stor søgning til det hold af lægestuderende, som tager deres kandidat i Esbjerg fra 2026 – i alt søgte 1332. Imens kommer det tværfaglige samarbejde mere i fokus fra første møde med sygehuset.

Første årgang på Esbjergs nye kandidatuddannelse i medicin holder lige nu sommerferie efter et helt år med en særlig klinik-nær udgave af uddannelsen.

Esbjerg Sygehus kan nu melde, at den store interesse for studiet fortsætter. Esbjerg-kandidaten i medicin har været på ønskelisten hos 1332 ansøgere, der i slutningen af juli fik besked på, om de har fået en af de 30 pladser.

Da nye studerende allerede har søgt en plads i Esbjerg i forbindelse med at de søger ind på bacheloruddannelsen i Odense, er der ansøgere til alle pladser på det kandidathold, der starter i september 2026. Det kommer efter at holdene i både 2023, 2024 og 2025 også er foreløbigt sat, hvilket betyder, at sygehuset  hurtigt når op på at rumme op til 90 kandidatstuderende i medicin.

Midt i en række positive udviklinger, træder etableringen af den nye lægeuddannelse frem:

’Det er svært at se det som andet end en solid succes, der vil gavne vores område og sygehuset mange år fremover: Sygehusets ledere og medarbejdere samt underviserne er glade for opgaven. Derudover er de studerende glade for uddannelsens særkender og det gode læringsmiljø’, siger lægelig direktør Anna-Marie Bloch Münster.

På sygehuset er der nu tanker om at overføre erfaringerne fra arbejdet med medicinstuderende til flere andre faggrupper.

Tidlig introduktion til det tværfaglige

Netop disse 30, der lige har trukket deres billet til en studiefremtid i Esbjerg, er nogle af de nyoptagne studerende, der får mulighed for at møde den kliniske hverdag på et ambitiøst sygehus, inden de kaster sig over de første bøger.

Det er ikke nyt, at Esbjerg Sygehus inviterer medicinstuderende på flere dages intensivt fagligt ophold i forbindelse med studiestart, men aktiviteten udvides nu, så nyoptagne studerende på sygeplejerske-uddannelsen på UC SYD også får en invitation til en af supplerende 30 sommerskolepladser. I slutningen af juli er der gået besked om optag ud til 105 af disse.

Den hverdag, man oplever, hvor de studerende følger færdiguddannede i egen faggruppe, vil være forskellig for hhv. medicinstuderende og lægestuderende, men ellers er oplæg, træning og aktiviteter fælles – og det er bevidst:

’Vores opgave for de studerende består af mere end at fylde på med faglig viden. Vi vil også gøre overgangen mellem studiet og arbejdsliv bedre. Ude i vores virkelighed er vi ét hold på tværs af faglig baggrund, og det vil vi meget gerne introducere de nyoptagne studerende til med det samme’, siger lægelig direktør Anna-Marie Bloch Münster.

Kig evt. med i videoen nedenfor, hvor den tværfaglige sommerskole kort introduceres for de nye studerende:

Arbejdet med at etablere en kandidatuddannelse i medicin i Esbjerg er foregået som et samarbejde mellem Syddansk Universitet, Region Syddanmark, Esbjerg Sygehus, Sygehus Lillebælt, Sygehus Sønderjylland, Psykiatrien i Region Syddanmark samt almen praksis.

Overblik over søgning til Esbjerg-kandidaten

Inden man starter på Kandidatuddannelsen i Medicin i Esbjerg, skal man have gennemført bachelor-delen af medicinstudiet – fx i Odense.

Det ved vi pt. om de kommende års kandidathold i Esbjerg:

• Hold med start september 2022: Er i gang.
  • Hold med start september 2023: 32 studerende har plads.
  • Hold med start september 2024: 32 studerende har plads, 1389 søgte ind.
  • Hold med start september 2025: 30 studerende har plads, 1301 søgte ind.
  • Hold med start september 2026: 30 studerende har plads, 1332 søgte ind

De 1332 ansøgere til de 30 pladser på Esbjerg-kandidaten i 2026 kan sammenlignes med, at SDU har haft 2423 ansøgere til 313 pladser på Odense-kandidatens tilsvarende årgang.

Se de officielle tal fra Den koordinerede tilmelding, KOT