Telemedicinsk ambulatorium for muskelgigtpatienter er en succes

Siden 2017 har Reumatologisk afdeling tilbudt telemedicin i behandlingen af muskelgigtpatienterne. I stedet for at møde op på sygehuset, får patienterne et telefonisk forløb. Det er både effektivt og det virker.

Hvert år rammes ca. 3000 danskere af muskelgigt. Patienterne med muskelgigt er typisk ældre og har andre sygdomme i forvejen. Muskelgigt viser sig oftest med smerter og stivhed i skuldre, hofter på patienten, ligesom patienten vil have forhøjede inflammationstal på blodprøven.

Det er en gigtsygdom som Sydvestjysk Sygehus har særlig fokus på. Og her vil mange patienter opleve at modtage behandlingen hjemme uden at blive tilset yderligere af lægerne på sygehuset.

Reumatologisk afdeling på Sydvestjysk Sygehus tilbyder nemlig alle ny diagnosticerede muskelgigtpatienter i ambulatoriet et pakkeforløb, der er skræddersyet. Ikke nok med, at patienten sikres et ensartet forløb, så kan patienten i høj grad blive behandlet hjemme med telemedicin uden at skulle møde op til kontrolkonsultationer på sygehuset.

Sygeplejersken ringer
Susanne Fredslund-Andersen er sygeplejerske. Hun står sammen med sine kolleger i spidsen for den telemedicinske indsats på Reumatologisk afdeling på SVS.

- Alle patienter med muskelgigt henvises til vores Fast track klinik for en hurtig og præcis diagnosticering. Herefter følges patienterne op med vores telemedicinske forløb. Der foretages en systematisk opfølgning af patienterne i forhold til deres muskelgigt men også flere forskellige andre sygdomme, som knogleskørhed, diabetes m.m. Alle har mulighed for at kontakte vores ambulatorium i tilfælde af et tilbagefald, eller hvis de har yderligere spørgsmål til deres forløb, fortæller Susanne Fredslund-Andersen. Sygplejersken ringer fast til patienten i et forløb, der som udgangspunkt varer 18 måneder.

Forskningen fastslår virkningen
De sidste to år har Reumatologisk afdeling forsket i den telemedicinske behandling af muskelgigtpatienter i ambulatoriet. Målet var at evaluere indvirkningen af den telemedicinske konsultation i forhold til patientens færre besøg på ambulatoriet.

- Vores resultater viser, at 60 procent af patienterne i undersøgelsen ikke havde behov for fysisk konsultationer end dem der findes i behandlingsforløbspakken som tilbydes på sygehuset. Og omkring 50 procent af tilfældene kunne patienterne helt slippe for medicin eller holde den medicinske behandling på et minimum efterfølgende, fortæller Susanne.

Reumatologisk overlæge, Stavros Chrysidis, tilføjer:

- Det er meget positivt, at vi kan se, at så mange af vores patienter oplever et ukompliceret forløb, hvor deres behandling kan klares telemedicinsk af vores meget dygtige sygeplejersker. Det frigiver mere tid til yderligere behandling af andre patienter og arbejdsgange i ambulatoriet.
Resultaterne af forskningsprojektet præsenteres på en international medicinsk konference i juni 2020.