Forskningsnyt: SVS ansætter professor i klinisk mikrobiologi

Den 1. september 2020 blev konstitueret ledende overlæge John Eugenio Coia ansat som professor i klinisk mikrobiologi på Sydvestjysk Sygehus. Her vil han være med til at udvikle forskningsområdet med bedre diagnostik, der i sidste ende skal give patienterne mulighed for en mere målrettet behandling.

For John Eugenio Coia er forskning en integreret del af det kliniske arbejde som læge. Kombinationen mellem at forske og arbejde tæt på patienterne giver nemlig et helt særligt indblik i deres problemstillinger, og ofte er det her, at idéerne til nye udrednings- og behandlingsmuligheder opstår.

I størstedelen af sin karriere har John Eugenio Coia derfor kombineret arbejdet som læge med forskning og har blandt andet været tilknyttet en række universiteter i Skotland, som han oprindeligt kommer fra.

Et nært forstående Brexit og en unik mulighed på Sydvestjysk Sygehus betød dog, at han i 2018 skiftede de skotske rammer ud med en stilling som specialansvarlig overlæge inden for klinisk mikrobiologi på Sydvestjysk Sygehus.

Senere blev han konstitueret ledende overlæge for Klinisk Diagnostisk Afdeling, og med den nye udnævnelse som professor ser han frem til, at han fremover får mere tid til at forske nu, hvor det er blevet en formel del af jobbet.

Professorudnævnelsen vækker stor glæde i Direktionen på Sydvestjysk Sygehus:
’Vi er meget glade for endnu en professor på det diagnostiske område’, siger Lægelig Direktør Anna-Marie Bloch Münster. Hun tilføjer: ’Det passer perfekt, at kredsen af professorer udvides inden for netop det mikrobiologiske felt – og det kommer patienterne også til at mærke gennem tidligere og forbedret diagnostik. John har stor erfaring, som vi også kommer til at trække på i opbygningen af en unik og nytænkende lægeuddannelse samt i det daglige arbejde med at sikre, at de kommende lægestuderende i Esbjerg får den allerbedste uddannelse, dag for dag'.

Forskning til gavn for patienterne
Forskningsmæssigt har John Eugenio Coia haft fokus på en række problemstillinger inden for klinisk mikrobiologi som eksempelvis multiresistente bakterier og bekæmpelse af antibiotikaresistens samt forebyggelse af hospitalsinfektioner.

Fælles for forskningen er, at den skal bidrage til at optimere diagnostik og behandling til gavn for patienterne. Ligesom den være med til at sikre bedre overvågning og kontrol af infektionssygdomme.

Fra molekyle til patient
Det bobler med nye ideer, som John Eugenio Coia gerne vil undersøge. Som noget af det første vil han blandt andet se på udvikling af test til molekylær diagnostik, da det vil kunne resultere i bedre og hurtigere diagnostik af patienterne.

'Jo mere præcis diagnosen kan stilles ved en infektion, jo mere effektivt kan vi behandle patienterne. Fremfor at give en bredspektret behandling kan de nemlig få en målrettet antibiotisk behandling, der er skræddersyet til den enkelte patient', siger John Eugenio Coia.

John Eugenio Coia understreger, at udvikling af metoder, som f.eks. helgenomsekventering som diagnostisk redskab til at undersøge sygdomsfremkaldende mikroorganismer, ikke begrænser sig til at kunne anvendes inden for hans forskningsområde. Er metoden først implementeret, vil den også kunne anvendes på eksempelvis mavetarmsygdomme og stofskiftesygdomme.

Af samme årsag vil John Eugenio Coia søge tværgående samarbejder, som der er rig mulighed for, da sygehuset behandler patienter inden for næsten alle specialer. Og de muligheder vil kun vokse, når sygehuset i 2022 slår dørene op for de første medicinstuderende, der skal tage kandidatuddannelsen i medicin i Esbjerg.