Skip til primært indhold

En lille ting kan gøre den store forskel

Flere end 200 patienter bød ind med stort og småt, da Sydvestjysk Sygehus inviterede til en snak om, hvad der er vigtigt for patienterne, når de besøger vores sygehus.

Tid til en snak og et smil. Selv de små ting kan gøre en stor forskel.


Dét er bare noget af det, som medarbejderne fornylig noterede sig, da Sydvestjysk Sygehus – ligesom mange andre sygehuse verden over – markerede den internationale ”Hvad er vigtigt for dig”-dag ved at invitere patienterne til en snak om, hvad der betyder noget for dem, når de kommer på sygehuset.


Indlagte patienter blev spurgt på afdelingerne, mens de ambulante patienter blev budt op til snak i ambulatorierne eller i sygehusets forhaller. Flere end 200 patienter tog i løbet af dagen i mod invitationen til en snak og alle bidrog de med nyttig viden i forhold til, hvordan sygehuset kan blive endnu bedre til at matche patienternes ønsker og behov.

-   Den årlige ”Hvad er vigtigt for dig”-dag er vigtig for os som sygehus, fordi den er med til at sætte fokus på, at vi altid skal huske patientens perspektiv. Som sygehus har vi vores eget fagprofessionelle perspektiv på mange ting, men vi skal hele tiden udvikle os og blive bedre og her er patientens perspektiv og oplevelser meget vigtige, siger sygeplejefaglig direktør, Susanne Lauth, der også selv bød op til snak med indlagte patienter på afsnit D2.


Det samme gjorde afsnittets ledende sygeplejerske, Karina Holt.


- Jeg sætter dagen i min kalender i god tid, for det er en god mulighed for mig til at høre patienterne fortælle om, hvad de oplever her hos os, siger Karina Holt, der smilede særligt stort over ros viderebragt fra en pårørende, som havde følt sig meget inddraget og velinformeret under sin nærmestes længerevarende indlæggelse. Glæden var ekstra stor, fordi indlæggelsen har fundet sted, mens sygehuset har været lukket ned for besøgende udefra. Karina Holt og hendes medarbejdere er altså lykkedes med at inddrage den pårørende over telefonen.


Patient- og pårørendeinddragelse er i det hele taget vigtigt. Netop det har gennem flere år været en strategisk topprioritet på SVS – og endnu engang viser patienternes svar på ”Hvad er vigtigt for dig”-dagen, at netop inddragelse i egen sygdom og forløb er kæmpe betydning for langt de fleste patienter.


- Efter at have gennemgået en stor del af de mange svar, som vi modtog på ”Hvad er vigtigt for dig”-dagen, kan vi tydeligt se, at patientinddragelse fylder rigtig meget. Patienterne svarer blandt andet, at det er vigtigt for dem at blive inddraget i valg omkring deres behandling og at de i den forbindelse har tilstrækkelige informationer til at kunne være medbestemmende. Mange nævner også vigtigheden af, at deres forløb i vid udstrækning tilpasses deres individuelle behov og at vi som medarbejdere husker også at inddrage deres pårørende. Patienterne vil ses og høres og tages alvorligt, siger Louise Østergaard, sygeplejeske, forbedringskonsulent og tovholder på ”Hvad er vigtigt for dig”-dagen på SVS.


Også i Fælles Akutmodtagelsen dedikerede en gruppe medarbejdere formiddagen til at tale med patienter. Det er her, at alle akutte – herunder også skadestuepatienter – modtages, når de ankommer til sygehuset. Ventetid er næsten uundgåeligt og blev da også italesat af en patient.

- Vi har hørt det før, men i dag blev det sagt igen: Ventetid gør faktisk ikke så meget, hvis bare vi som personale er gode til at kigge forbi med mellemrum og holde patienten informeret, fortæller afsnitsledende sygeplejerske, Ina Andersen, der altså ligesom sine mange kolleger rundt omkring i huset på ”Hvad er vigtigt for dig”-dagen blev bekræftet i, at rigtig meget af det de allerede gør, falder i god jord hos patienterne.


Samlet viser patienternes svar på ”Hvad er vigtigt for dig”-dagen, at 86 procent er enten tilfredse eller meget tilfredse med deres på Sydvestjysk Sygehus.     

For tredje år i træk deltog også sygehusets Patient- og pårørendepanel på "Hvad er vigtigt for dig"-dagen. Thomas Lillerøj er medlem af panelet og meget begejstret for at snakke med sine medpatienter om deres oplevelse af sygehuset.
"Hvad er vigtigt for dig"-holdet i den Fælles Akutmodtagelse.

"Hvad er vigtigt for dig"-holdet i den Fælles Akutmodtagelse.

APPFWU01V