Adrian og hans mor er trygge ved at komme på sygehuset

Genåbningen af Sydvestjysk Sygehus er i gang. Gradvist indkaldes flere og flere patienter, men ikke alle er lige trygge ved at skulle ind på sygehuset. Fireårige Adrian er kommet her jævnligt, siden han blev født. Også de seneste uger og selv om oplevelsen har været anderledes, er både han og hans mor trygge ved at møde op.

Adrian er kronisk syg og har et svækket immunforsvar, men lysten til at udforske omgivelserne og prøve ting af er ligeså stor som hos andre fireårige. Derfor foregår turen gennem sygehusets forhal som oftest i løb og derfor er det som regel også Adrian, der trykker på elevatorknappen, når han sammen med sin mor skal op til Børne- og Ungeafdelingen på første sal. Men ikke i disse uger. Her kører Rikke Søndergaard Kristensen sin søn i klapvogn gennem forhallen og elevatoren sender hun selv bud efter. Bare for en sikkerheds skyld.

Præcis ligesom at Børne- og Ungeafdelingens legerum er lukket for besøg, bordfodboldspillet er låst af og afdelingens venteområder er ryddet for legetøj. Det hele er for at minimere smitterisikoen og helt i tråd med resten af sygehuset, hvor tilbuddene i blandt andet venteområder ikke er som de plejer og hvor indretningen generelt bærer tydeligt præg af kravet om at holde afstand. Det er derfor heller ikke muligt at tage ophold ved cafeen i forhallen – her sælges kun take away. Indlagte patienter opfordres til at tilbringe mest mulig tid på stuen og pårørende gives kun adgang i ganske særlige situationer. Hertil kommer de uanede mængder af håndsprit, der overalt er tilgængeligt.

Listen over tiltag er rigtig lang, for det handler både om at minimere smitterisikoen, men også om at skabe mest mulig sikkerhed og tryghed for sygehusets patienter og medarbejdere, så alle er trygge ved at møde op.
Spørger man Rikke Søndergaard Kristensen, så lykkes det. Under nedlukningen har Adrian haft en infektion, der har krævet hyppige besøg og som faktisk også gjorde, at familien var indlagt, da sygehuset meget hurtigt skulle gøre sig klar til de første coronapatienter.

- Vi har følt os trygge hele vejen igennem. Også da vi oplevede at blive flyttet fra isolationsstuen, hvor vi altid ligger, fordi hele gangen skulle laves til coronaafsnit. Selvfølgelig mærker man en forandring på sygehuset. Her er meget stille, der er sprit alle steder og når vi er her, så går vi direkte ind på stuen og bliver her til vi går igen. Normalt kan Adrian godt lide at løbe ned for at kigge på fiskene eller hente saft i køkkenet. Det undgår vi i øjeblikket, siger Rikke Søndergaard Kristensen, der også tydeligt mærker personalets ekstra opmærksomhed i forhold til at mindske smitterisikoen.

God afstand, rengøring og længere åbningstid
I dag er det sygeplejerske Kirsten Bruun, der tager sig af Adrian. Hun bærer ingen værnemidler, men sørger for at holde god afstand til Adrian og Rikke Søndergaard Kristensen. Han er dagens første patient og Kirsten Bruun klædte om lige inden, hun gik ind på stuen, så hun er ”ren”.
Afdelingens små patienter er sat til at møde ind med god afstand. Dels så de ikke behøver at opholde sig i venterummene samtidig, men også for at Kirsten Bruun og hendes kolleger har god tid til eventuelt at klæde om mellem dem og gøre grundigt rent.
Adrian fordriver dagens ventetid med at tegne, så når han igen har taget plads i klapvognen for at lade sig køre ud af sygehuset, spritter Kirsten Bruun omhyggeligt alle tuscher af.

- Vi kan ikke være for forsigtige i denne tid, for vi skal passe godt på alle, der er nødt til at besøge os, smiler hun.

Ligesom resten af afdelingerne på Sydvestjysk Sygehus så er også Børne- og Ungeafdelingen nu for alvor i gang med at åbne op for sine aktiviteter igen.

- Vi forsøger at åbne alle spor gradvist. Vi har i første omgang fokuseret på alle de ny-henviste, for at sørge for, at de bliver set og vurderet. Dernæst har vi gennemgået alle patienter, vi har udskudt de seneste uger samt de patienter, vi skal se i de kommende måneder og har prioriteret listerne. Nogle patienter har vi vurderet skal fremmøde i ambulatoriet, andre har vi valgt at tale med i telefon. Fra den 1. maj har vi udvidet åbningstiden for ambulatoriet og fordelt konsultationerne i tidsrummet kl 9-19. Alt dette i et forsøg på at have få patienter samtidigt i venterummet, siger Jens Jakob Herrche Petersen, konstitueret ledende overlæge på Børne- og Ungeafdelingen.