Sydvestjysk Sygehus er med i kampen om Et Sundere Syddanmark

Borgerne bestemmer: Den 20. september åbner afstemningen til forskerkonkurrencen: Et Sundere Syddanmark – her kæmper SVS om en million kroner til forskning i svangerskabsforgiftning

Hvert år bliver cirka 2.500 danske gravide kvinder diagnosticeret med svangerskabsforgiftning, der i værste fald kan medføre, at den gravide bliver meget syg og resultere i, at barnet bliver født alt for tidligt. Svangerskabsforgiftning kan følge den gravide kvinde længe efter graviditeten da hun vil have forhøjet risiko for hjertekarsygdomme senere i livet.

Lægevidenskaben kender endnu ikke årsagen til, hvorfor nogle kvinder udvikler svangerskabsforgiftning. Og det er uklart, hvordan sygdommen udvikler sig. Den ultimative behandling er på nuværende tidspunkt at afslutte graviditeten.
- Det er ikke godt nok. Vi skal være bedre til at behandle svangerskabsforgiftning, og netop dét vil det forskningsprojekt, som vi arbejder på, tage udgangspunkt i, fortæller special- og fødselslæge Anne Cathrine Godtfredsen.

Anne Cathrine vil sammen med Enheden for Tromboseforskning ved Sydvestjysk Sygehus og Syddansk Universitet forske i årsagssammenhængen i svangerskabsforgiftning:
- Vi vil forsøge at finde en ny årsagssammenhæng for udviklingen af svangerskabsforgiftning, så kvinderne, der er ramt, kan få bedre behandling, så færre børn skal fødes alt for tidligt, siger Anne Cathrine.

Et Sundere Syddanmark
Sydvestjysk Sygehus’ forskningsprojekt er en del af forskerkonkurrencen, Et Sundere Syddanmark, hvor fem projekter fra hhv. Odense Universitetshospital, Sygehus Sønderjylland, Sygehus Lillebælt, Psykiatrien og Sydvestjysk Sygehus kæmper for at give de syddanske borgere Et Sundere Syddanmark.

Konkurrencen starter officielt den 20. september, hvor afstemningen åbnes for borgerne i Region Syddanmark.
Frem til 2. oktober kan alle syddanske borgere stemme på det forskningsprojekt, de mener, skal vinde en million kroner til deres forskning.

Konkurrencen afsluttes med et stort finaleshow på TV den 2. oktober, hvor de fem projekter præsenteres, inden afslutningen lukker omkring kl 20.00.

Læs mere om konkurrencen her