SVS satser på flere digitale løsninger

Årets Strategi- og Forbedringsdag stod i digitaliseringens tegn.

I juni 2019 var lederne fra Sydvestjysk Sygehus var samlet til årets Strategi- og Forbedringsdag. Dagen skulle handle om digitalisering, og hvordan sygehuset som helhed kan finde flere digitale løsninger for patienterne i fremtiden.

- Vi er allerede langt med digitalisering på SVS på mange områder. Dagen i dag har vist mange flotte eksempler på det. Men vi skal endnu videre og sætte en ambitiøs ny kurs for SVS i forhold til digitalisering, siger administrerende sygehusdirektør, Per Busk.

Sydvestjysk Sygehus vil de kommende år arbejde for at skabe flere digitale arbejdsgange i form af blandt andet: talegenkendelse, ambulante videokonsultationer, transportrobotter, online tidsbestilling til flere undersøgelser og meget mere.

VR og 3D
Sydvestjysk Sygehus har allerede en lang række initiativer, som alle tager udgangspunkt i digitaliseringens verden.

For eksempel arbejder børne- og ungeafdelingen på at skabe et samarbejde med skolelærerne, så børn og unge tilknyttet afdelingen kan komme i skole via virtual reality og video, selvom de er syge og er indlagt eller må være hjemme grundet deres sygdom.

Kæbekirurgisk afdeling har udviklet Danmarks første 3D laboratorium, som hjælper med at skabe operationsguides og 3D-modeller til brug før, under og efter kæbeoperationerne. Det forventes, at laboratoriet i fremtiden også skal hjælpe i mange andre operationer på andre afdelinger på sygehuset.

Laboratoriehuset er godt i gang med at digitalisere patologien, så mikroskoper bliver suppleret med computere.

Neurologisk ambulatorium/afdeling arbejder med virtuelle patientinformation. Så patienterne før deres første besøg kan forberede sig på, hvad der skal ske ved besøget. På den måde skabes der ro omkring deres undersøgelse. Neurologisk arbejder også med digitale spørgeskemaundersøgelser (PRO) med deres patienter. På den måde kan sygehuset hurtigt være orienteret om udviklingen i sygdomme, uden at patienten behøver møde op på sygehuset.