SVS har fået sin første hjemmedyrkede sygeplejerske-PhD

Sygeplejerske, Louise Schlosser Mose har forsvaret sin PhD afhandling om behandling af patienter med et overforbrug af hovedpinepiller.

Det startede med et klinisk incitament og ønske om at optimere og målrette behandlingen på hovedpineambulatoriet på Sydvestjysk Sygehus (SVS), hvor sygeplejerske, Louise Schlosser Mose, arbejder til dagligt.

Det endte med en PhD-afhandling, der skulle sætte fokus på, hvilken betydning, en motivationsfokuseret patientuddannelse med en sundhedspædagogisk ramme i kommunikationen har for hovedpinepatienter med et overforbrug af hovedpinepiller.

Sygeplejefaglig direktør på SVS, Susanne Lauth, er rigtig glad for at se den første sygeplejerske, som fagligt er ” vokset op” på SVS – hvis forskning er udført på sygehuset – nu har afsluttet sit PhD-forløb.

- Louise er en dygtig og dedikeret sygeplejerske og nu også forsker. Hun er en rigtig god rollemodel for andre som kunne ønske at kombinere klinisk interesse med forskningskompetence. Hendes forskningsprojekt har taget afsæt i patienterne. Forskningen kommer altså helt tæt på patienterne – de har været en del af hele processen. Det er rigtig spændende, hvad det kan betyde for patienterne på vores sygehus i fremtiden, siger Sussanne Lauth.

Louise Schlosser Mose fortæller, hvordan hun havde sommerfugle i maven i dagene op til sit forsvar.

- Det var en rigtig god dag. Mine samarbejdspartnere havde sagt til mig forinden, at nu skulle jeg huske at nyde dagen. Det kunne jeg slet ikke forestille mig at gøre, inden jeg kom ind. Men da jeg så stod derinde, så kunne jeg pludselig godt forstå, hvad de mente, det var jo en fantastisk mulighed for at fortælle dem om den forskning, jeg har brug de sidste tre år på, fortæller Louise.

Fakta
Louise Schlosser Moses afhandling: “The effect of a patient educational program in Medication-overuse headache” består overordnet af to delstudier.

I første delstudie sætter Louise Schlosser Mose fokus på, i et prospektivt observationelt design at undersøge patienterne, der har et overforbrug af hovedpinepiller for på den måde at se dem i ”et fugleperspektiv”. Dette for at opnå en dybdegående viden om netop den patientkategori, således at behandlingen bedre kunne målrettes ud fra deres behov.

I det andet delstudie undersøgte Louise Schlosser Mose, i et randomiseret kontrolleret studiedesign, hvordan Hovedpineambulatoriet ved hjælp af uddannelse med fundament i motiverende samtaleteori ville kunne hjælpe patienter med et diagnoseret overforbrug af hovedpinepiller til adfærdsændring og forbedrede coping strategier i håndteringen af hovedpine.