Nye lægestuderende viste overvældende interesse for Esbjerg

Sydvestjysk Sygehus har indtil videre succes med at fange interessen hos den første årgang medicinstuderende, der kan læse deres kandidat i Esbjerg

Alle nye førsteårsstuderende på medicinuddannelsen i Odense har fået buddet: ’Kig forbi Sydvestjysk Sygehus til en gratis tre-dages Sommerskole og bliv klogere på hverdagen og miljøet som læge i det sydvestjyske!’

Efterspørgslen blandt de studerende var så stor, at alle 30 pladser var besat allerede få timer efter at invitationen blev sendt ud til de godt 350 optagne.

- Vi kan stadig ikke få armene ned over at så mange studerende vil lære os bedre at kende. Pladserne er jo røget næsten lige så hurtigt som man ser det ved festival-billetter, siger Anna-Marie Bloch Münster, Lægelig direktør på Sydvestjysk Sygehus.

Nu har sygehuset netop vinket farvel til sommerskolens studerende – og alt tyder på at der på begge sider er stor interesse i et gensyn.

- Jeg tror jeg med sikkerhed kan sige, at alle har haft en stor oplevelse med at hoppe i uniformen og opleve sig selv være med på holdet som læge – også selv om de ikke har løftet selvstændige opgaver i forhold til patienterne, vurderer Anna-Marie Bloch Münster.

På sommerskolen kunne de kommende studerende snuse til blandt andet kikkertkirurgi, genoplivning og syning af sting. Programmet var sat sammen, så der både var faglige oplæg om lægelige problemstillinger, mulighed for at opleve morgenkonferencer og mulighed for at følge nogle af sygehusets læger i deres hverdag. Undervejs var der så også mulighed for at høre mere om områdets fortræffeligheder og det levende studiemiljø.

- Vi er ved at undersøge mulighederne for at tilbyde en Vinterskole efter tilsvarende model, når de medicinstuderende har en eksamenspause til vinter. Så kan vi sikre, at flere interesserede kan komme i første række og tilbyde den tætte kontakt til en færdiguddannet læge – og potentiel rollemodel - som vi gerne vil tilbyde, forklarer Anna-Marie Bloch Münster.

Ambitionen er at fremtidsmulighederne for at studere, bo og arbejde i sygehusets område kommer på lystavlen, og dette er kun et af flere tiltag der skal gøre mulighederne i det sydvestjyske synlige for nutidens og fremtidens læger.

- Vi oplever gang på gang, at læger overraskes positivt over Sydvestjysk Sygehus, det faglige niveau og ånden i samarbejde og innovation. Jo flere der oplever os, jo bedre chancer har vi derfor for at tiltrække læger - både til kandidatuddannelsen og til jobs i hele Region Syddanmark, når de er færdige med kandidatuddannelsen, fortsætter Anna-Marie Bloch Münster. ’Der er mange gode muligheder i regionen, så vi håber, at indsatser smitter af også uden for vores nære lokalområde’.

Modtagelse af færdiguddannede læger på Sydvestjysk Sygehus har fået mange rosende ord, og ambitionen er nu at gøre det lige så godt for de medicinstuderende, der kommer i kontakt med sygehuset – og at sikre, at der er gode muligheder for at komme indenfor – ikke kun i forbindelse med klinikophold, men også gennem fx attraktive studiejobs.

- Vores fokus på at knytte bånd til de studerende viser bare, hvor glade vi er for at få lægeuddannelsen til Esbjerg og hvor utålmodige vi er for at komme i gang. Vi VIL det her!, slutter lægelig direktør Anna-Marie Bloch Münster.

Arbejdet med at etablere en lægeuddannelse i Esbjerg foregår som et samarbejde mellem Syddansk Universitet, Region Syddanmark, Sydvestjysk Sygehus, Sygehus Lillebælt, Sygehus Sønderjylland og Psykiatrien i Region Syddanmark – og med samarbejde med Esbjerg Kommune.