Forskningens Døgn indtog forhallen

Patienter, der skulle gennem forhallen hos Sydvestjysk Sygehus tirsdag d. 23. april, kunne ikke undgå at opdage dagens arrangement.

Forskningens Døgn fyldte forhallen med både klaver-musik og summen fra masser af samtaler om forskning: Med det ene øre kunne man høre forklaringer på, hvordan det påvirker leverbiopsier, at leveren ligger lige op ad vejrtrækningen.

Det andet øre kunne så fx høre om projektet, der skal undersøge, om ældre mennesker ønsker at blive spurgt om de ønsker genoplivning efter hjertestop – og hvordan selve ønskerne hos nogle skifter over tid.

Øjet kunne nyde visualiseringer fra kæbekirurgiens nye 3D-laboratorium og høre om, hvordan udstyret ikke alene kan bruges til at afklare operationers påvirkning af volumen til åndedræt, men også beregne luftstrømmene. Og meget meget mere.

De ni stande i forhallen blev suppleret af otte korte, faglige oplæg.