Fast track klinik for muskelgigtpatienter er en bragende succes

Et unikt samarbejde mellem de praktiserende læger og Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg har resulteret en fast track klinik, der giver færre indlæggelser og unødige undersøgelser for muskelgigtpatienter.

Det er første gang nogensinde, at en reumatologisk afdeling har implementeret en fast track klinik for muskelgigtpatienter, og her halvandet år efter, at klinikken kom til Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg, kan lægerne konkludere, at den gør en forskel.

Fra 2013 til 2017 blev 19,2 procent af patienter med muskelgigt diagnosticeret under en indlæggelse med i gennemsnitligt 4,4 indlæggelsesdage. Men efter fast track klinikken åbnede i 2018 er kun to patienter med muskelgigt (3,5 procent) blevet indlagt og udskrevet hurtigt igen - da de blev henvist videre til klinikken med det samme.

Stavros Chrysidis er overlæge på Reumatologisk afdeling og en af idemagerne bag den nye fast track klinik, og han er godt tilfreds med resultaterne for 2018:
- Vi kan se på tallene, at vi stadig diagnosticere det samme antal patienter, som før klinikken åbnede, forskellen er, at patienterne nu lander det rigtige sted fra start. Derfor slipper de for langvarig indlæggelser og unødige undersøgelser i jagten på den rigtige diagnose. Det er en stor succes, og vi ville ikke kunne gøre det uden vores tætte samarbejde med de praktiserende læger og vores fælles akutmodtagelse på sygehuset (FAM), fortæller Stavros.

Et større samarbejde
Fast track klinikken på reumatologisk afdeling kom til verden den 1. januar 2018 i et stort fælles samarbejde mellem reumatologisk afdeling, de praktiserende læger og FAM. Målet var, at patienter med behov for en hurtig reumatologisk vurdering kunne ses inden for nul til tre dage på reumatologisk ambulatorium. Den almindelige undersøgelse suppleres med en bevægeapparats- og blodkars-ultralyds undersøges for at verificere diagnosen og udelukke eventuelt forekomst af blodårs inflammations (kæmpecelle arteritis), en ret vigtig differentiel diagnose.

- Samarbejdet er afgørende for patienternes vej til diagnosen. Og vi er godt tilfredse. De praktiserende læger og FAM er enormt gode til at hjælpe os med at finde de patienter, der har brug for vores hjælp - vi ville ikke kunne gøre det uden dem, fastslår Stavros.
Ud over fast track klinikken består samarbejdet også af en vagttelefon, hvor de praktiserende læger kan ringe og få råd og vejledning til diagnosticeringen. Derudover er der oprettet en samarbejde med den koordinerende sygeplejeske i FAM, så patienter med klare reumatologiske symptomer bliver henvist til fast track klinikken med det samme i stedet for at blive indlagt.

Svær diagnose, nem behandling
Samarbejdet er nødvendigt, fordi muskelgigt kan være en svær diagnose at stille. Sygdommen diagnosticeres og behandles meget ofte af patientens egen læge, men sygdommens forløb kan være så kompleks, at patienten videresendes til hospitalet.
- Problemet er, at der findes rigtig mange andre sygdomme, der har samme symptomer som ved muskelgigt. Forkert diagnosticering kan forårsage langvarig behandling med binyrebarkhormon som er forbundet med mange bivirkninger, og det er problematisk, fortæller Stavros.
- vi implementeret en behandlings og opfølgningsforløb på fast track klinikken for at sikre os en ensartet behandling af høj kvalitet og for at minimere risiko af eventuelle bivirkninger, fortæller overlæge, Stavros Chrysidis.