Få refunderet din allergivaccine

Region Syddanmark orienterer hermed om, at det vil være muligt at ansøge om refusion af afholdte udgifter til allergivacciner som led i behandlingsforløb på sygehuset.

Region Syddanmark har konstateret, at der i en periode har været en forkert praksis omkring egenbetaling af allergivacciner. Det betyder, at nogle patienter, der har været i behandlingsforløb, ved en fejl selv har afholdt udgifter til vaccine til injektion som led i behandlingen på hospitalsafdelingen. Vi må nu konstatere, at dette for nogle patienters vedkommende ikke har været i overensstemmelse med reglerne, hvorfor Region Syddanmark hermed orienterer om, at det vil være muligt at ansøge om refusion af afholdte udgifter.

Det vil være et krav, at der kan fremvises tilstrækkelig dokumentation for de afholdte udgifter. Der er mulighed for (evt. mod gebyr) at kontakte det apotek, man har handlet på og få udskrevet kvitteringer på det allergimedicin man har købt to år tilbage i tiden. For at få et overblik over, på hvilket apotek allergivaccinen er indkøbt, er det muligt at anvende følgende links: Appen: "Medicinkortet" www.sundhed.dk/borger/guides/apps-i-sundhedsvaesenet/apps-fra-sundhedsvaesenet-borger/medicinkortet/ (for børn under 15 år) og hjemmesiden "Medicinkortet" www.sundhed.dk/borger/min-side/minsundhedsjournal/medicinkortet (for unge fra 15 år og op efter).

Egenbetalinger, der har fundet sted for mere end 3 år siden, vil som udgangspunkt være forældede.

Vejledning om ansøgning:
Telefon nr. 79 18 30 31, og tryk 1
Telefon tid: Hverdage mellem kl. 8.00-9.00

Ansøgning vedlagt dokumentation skal sendes til Økonomi og Planlægning, Sydvestjysk Sygehus,
Finsensgade 35, 6700 Esbjerg eller som sikker post til SVS-Oekonomi.Afdelingen@rsyd.dk via borger.dk.

I sagsbehandlingen af refusionsansøgninger vil det blive vurderet, om der er indtrådt forældelse i forhold til refusionskravet i henhold til forældelsesloven (LBK nr. 1238/2015). Refusionskrav mod regionen forældes som udgangspunkt 3 år fra kravets opståen, hvilket er det tidspunkt, hvor egenbetalingen fandt sted.