Demensambassadører giver patienterne en god oplevelse

De uddannede demensambassadører på Sydvestjysk Sygehus gør en forskel i behandlingen af patienter med demens.

Bjarke Dehn Dahl er fysioterapeut og demensambassadør på Sydvestjysk Sygehus. Når han kaldes ind på stuerne til planlagte trænings- og genoptræningsforløb, møder han ind imellem en patient med demens.

- Demensramte patienter har ind imellem brug for flere ressourcer fra personalet, når de skal behandles. Kommunikationen kan være udfordrende, og patienterne kan hurtigt blive utrygge i de uvante rammer på sygehuset. Det kan ind imellem være svært at vide, hvordan man får skabt det bedste behandlingsforløb for patienter med demens. Det vil jeg gerne hjælpe med, og derfor blev jeg demensambassadør, siger Bjarke.

Når demensambassadørerne bruger deres værktøjer og giver deres viden om at omgås demensramte patienter videre til personalet på ambulatorier og sengeafdelinger, kan det give mange positive oplevelser.

- Jeg havde for nylig en patient med demens, som blev utryg, da jeg forsøgte at få træningen i gang. Jeg kendte til hendes diagnose og vidste, at patienten sang, når hun er glad. Derfor forsøgte jeg at synge: jeg ved en lærkerede, for hende. Og da hun hørte sangen, blev hun så rolig, at jeg uden problemer kunne hjælpe hende videre i behandlingen.

- Dagen efter havde jeg en kollega med på stuen, hvor patienten igen bliver utryg, indtil vi synger: jeg ved en lærkerede, for hende. Da vi gik fra stuen, sang hun selv med, og da vidste vi, at hun havde fået en rigtig god oplevelse, fortæller Bjarke.

Et demensvenligt sygehus
Sydvestjysk Sygehus har i efteråret 2017 fået en bevilling fra Sundhedsstyrelsen for at arbejde på et praksisnært kompetenceløft i forhold til demens. Projekter løber frem til november 2019.

Målet er blandt andet at uddanne over 1000 demensvenner på sygehuset. Allerede nu er 959 demensvenner, 24 medarbejdere blevet uddannet til demensambassadører og med det nye E-læringsprgram, ABC demensvenligt Sygehus kan endnu flere medarbejdere se frem til et kompetenceløft i løbet af 2019.