Gangtræning til patienter med Claudicatio Intermittens

Karkirurgisk Afdeling på Sygehus Lillebælt behandler claudicatio intermittens patienter fra Sydvestjysk Sygehus’ optageområde.

Sygehus Lillebælt har siden årsskiftet lagt en stor indsats i at etablere samarbejde omkring denne patientgruppe med kommunerne i Region Syddanmark om superviseret gangtræning. Træningstilbuddet skal følge protokollen (3 x 1 times træning i minimum 12 uger med udslusningstilbud) og skal kunne henvises til via genoptræningsplaner til kommunerne.

Der er evidens for, at superviseret gangtræning efter protokol øger gangdistancen mere end ved operation, - også efter endt træning opretholdes et højere niveau end ved operation. Borgerens funktionsniveau og livskvalitet øges, samtidig med at svære tilstande forebygges. Det er vurderingen, at cirka 90 % af borgere med claudicatio intermittens kan henvises til superviseret gangtræning. Dette enten fra sygehus, almen praksis eller via kommunale tilbud. Fra Karkirurgisk afdeling henvises ca. 50 % til superviseret gangtræning. Almen praksis kan med fordel også henvise claudicatio intermittens patienter til superviseret gangtræning i kommunerne.

Fra 01.04.21 tilbyder følgende syddanske kommuner superviseret gangtræning

• Grøn = etableret samarbejde med evidensbaseret tilgang
  • Gul = Velvilje til etablering, i politisk proces i kommunen
  • Rød = Gentagne kontakter til kommunens sundhedschefer fra sygehuset