Stor interesse for værktøj til at trives bedre i kerneopgaven og styrke omsorg i sundhedsvæsenet

Med aktivt arbejde med compassion kan man bevare omsorgen som udgangspunkt for arbejdet som sundhedsfaglig. Esbjerg Sygehus hjælper til at en ny tilgang skal slå rod i sundhedsvæsenet – med store forventninger til trivsel, patienttilfredshed og resultater

Invitationer til at holde oplæg om planerne for landets første sygehusindsatser baseret på compassion strømmer ind - fra hele resten af landet. Tankerne i compassion-tilgangen har først slået rod i Esbjerg, og nu bliver Esbjerg Sygehus Videnssygehus for Compassion, hvilket medfører ansvar for at erfaringer og resultater deles, efterhånden som de er klar.

For patienterne er omsorg dominerende for oplevelsen af kvalitet af behandlingen i sundhedsvæsenet. Det er også i den grad betydningsfuldt for de sundhedsprofessionelle, at de kan behandle det hele menneske. Men når sundhedsvæsenet vurderes, er der ikke altid nok fokus på omsorgen som central. Derfor kan omsorgen være under pres – og det øger faktisk risikoen for at medarbejdere brænder ud og måske må forlade det sundhedsvæsen, der har så hårdt brug for dem.

- De mange invitationer til oplæg vidner om stor interesse for tiltag, der kan forbedre vores sundhedsvæsen. Vi skal på sygehusene tage ansvar for, at der er plads til compassion – omsorg er nemlig ikke kun noget, som er op til den enkelte at have med i bagagen hjemmefra, det er i den grad også op til organisationen at levere de nødvendige rammer for at omsorgen er tilstede, siger lægelig direktør Anna-Marie Bloch Münster.

En evidensbaseret tilgang baseret på compassion sikrer træning i at være omsorgsfuld i mødet med patientens smerte og situation, og dels fremmer at man som sundhedsprofessionel viser omsorg for sig selv og husker at møde sig selv med forståelse og menneskelighed. Det har nemlig vist sig at det kan trænes, og at herved kan mindske risikoen for at medarbejdere afpersonaliserer mødet med patienterne og lukker ned for de menneskelige relationer.

Ambitiøs frontposition

Tankerne, der kommer fra USA, har siden 2021 fundet fodfæste på Esbjerg Sygehus og senest har Region Syddanmark aktivt støttet, at tilgangen vil kunne implementeres i stor skala. Derfor er sygehuset nu etableret som landets eneste Videnssygehus for Compassion og har ansat medarbejdere dedikeret til undervisning i compassion.

- Det er desværre ikke så simpelt, at man kan sætte flueben ved compassion efter at have læst en bog eller en flyer. Det er et tankesæt, der kræver en investering i kontinuerlig træning og øvelser. Til gengæld er resultaterne underbygget af evidens – blandt andet fra traditionerne på Stanford University, hvor tilgangen stammer fra, fortæller Anna-Marie Bloch Münster.

Det er et lokalt mål at alle ledere og medarbejdere tilbydes adgang til træning og værktøjer, ligesom samme tilbud dækker en række af fremtidens sundhedsfaglige, der kommer på sygehuset i forbindelse med deres uddannelse eller videreuddannelse, fx er det sat i værk i forhold til kandidatstuderende i medicin, læger i KBU-forløb og sygeplejerskestuderende i praktik.

- Det er komplekst, men omvendt også ret simpelt. Vi drives af et oprigtigt ønske om at hjælpe vores patienter, og når patienten kvitterer for vores nærvær og følelsesmæssige tilstedeværelse og handlen, så får man en konkret belønning og oplevelsen af mening. Det går begge veje og er win-win for både patienter og medarbejdere, slutter Anna-Marie Bloch Münster

De første ansættelser blev finansieret af midler øremærket til trivsel.

I alt er følgende gennemført på Esbjerg Sygehus

• Ansættelse af to undervisere, der alene sikrer løbende undervisning i compassion.
  • Uddannelse af 12 compassion-ambassadører, der skal hjælpe til at compassion tænkes ind i lokale projekter på sygehuset.
  • Undervisning og træning – i første omgang for ledelser, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter samt studerende og deres kliniske undervisere/vejledere (fx kandidatstuderende i medicin, læger i KBU-forløb og sygeplejerskestuderende i praktik). En række udvalgte afdelinger har også haft lokale forløb, og på sigt skal træning og undervisning tilbydes alle medarbejdere.
  • Forankring af compassion i sygehusets overordnede strategi.
  • Etablering af fast samarbejde med Center for Compassion på Syddansk Universitet, og fortsat bidrag til kliniknær forskning i compassion. De første ph.d-forløb er begyndt lige som der er ansat en professor i klinisk onkologi, som også forsker i compassion.
  • Aktiv deling af viden og erfaringer gennem tilsagn om oplæg i mange forskellige dele af sundhedsvæsenet – samt enkelte andre institutioner. Efterspørgslen er stigende.