Læger fra sygehuset med i ny indsats for at fremme seksuel sundhed og trivsel blandt unge

UngeLiv er navnet på et nyt tilbud, som skal give unge i alderen 12-25 år mulighed for samtaler og rådgivning om seksuel sundhed og trivsel. Tilbuddet er et samarbejde mellem Esbjerg Kommune, Varde Kommune og Esbjerg Sygehus.

Det skal være nemt for unge at få rådgivning og mulighed for dialog om køn, krop, identitet og sex. Derfor åbner UngeLiv i Varde og Esbjerg, hvor der også er mulighed for at blive testet for graviditet og kønssygdomme og få gratis prævention.

Seksuel sundhed er en vigtig del af unges sundhed og trivsel, men adgangen til råd og vejledning på dette område opleves ikke altid som lige let blandt de unge. Derfor er der nu oprettet denne mulighed, der supplerer muligheden for at inddrage egen læge. UngeLiv-klinikkerne henvender sig til unge fra både Varde og Esbjerg.

UngeLiv er et tilbud til alle unge mellem 12 og 25 år, hvor de frit kan henvende sig for personlig rådgivning og dialog om alt, der har med køn, krop, identitet og sex at gøre. Der er ingen tabuer. Sundhedsprofessionelle møder de unge i Esbjerg og Varde kommuner i neutrale rammer på to sundhedscentre. Fra start november vil der én dag om ugen også være en læge fra Esbjerg Sygehus til stede - konkret i klinikken i Esbjerg.

Tilbuddet er et projekt, som i første omgang løber frem til udgangen af 2024. Projektet forventes på sigt at kunne bidrage til bedre seksuel sundhed og trivsel, herunder et fald i antallet af kønssygdomme blandt målgruppen.

Fakta

Unge mellem 12 og 25 år, som er interesseret i anonym rådgivning og dialog om køn, krop, identitet og/eller sex, eller som har brug for at blive testet for en kønssygdom eller graviditet, kan bestille tid til en individuel samtale på tlf. 20 58 67 30.

Fra uge 42 er det også muligt at møde op uden tidsbestilling ugentligt:

• Esbjerg: Spangsbjerg Kirkevej 51, 6700 Esbjerg – mandage kl. 13.30-15.30
  • Varde: Ringkøbingvej 32, 6800 Varde – tirsdage kl. 13.30-15.30

Se videoen nedenfor, hvor en af sygehusets fortalere for projektet fortæller mere og kig evt. forbi UngeLivs hjemmeside:

Nu åbner UngeLiv i Esbjerg og Varde