Kom til Forskningen Døgn

Lørdag den 23. april slår Sydvestjysk Sygehus dørene op for Forskningens Døgn, så både borgere, patienter og medarbejdere kan komme helt tæt på sygehusets forskning.

Forskningens Døgn på Sydvestjysk Sygehus byder på en forrygende og inspirerende dag fyldt med spændende aktiviteter og oplæg – og du kan være med.

Sæt derfor kryds i kalenderen lørdag den 23. april kl. 12 – 15, hvis du har lyst til at opleve en dag i forskningens tegn.

I år kan du blandt andet opleve en række stande med aktiviteter. Du kan fx teste din muskelstyrke, opleve en videokapsel rejse gennem tarmen, teste om du kan tømme din blære korrekt, se om du har risiko for fedtlever, opleve 3D røntgenfoto af hjertet og kranspulsårer, klikke dig igennem kæbekirurgisk operation og meget, meget mere.

Forskerne fortæller

Du har også mulighed for at høre en række af vores forskere fortælle om deres forskning. Der vil være oplæg om svær overvægt som en af nutidens store sundhedsfordringer, om fedme og fedtlever samt om brystsmerter. Du kan også høre om livet med en hjertesygdom.

Derudover kan du høre triatlet Camilla Pedersen fortælle om hendes oplevelse med sygehusvæsenet. Ligesom hun vil give sit bud på, hvordan vi bliver bedre sammen.

Foto: Camilla Pedersen, triatlet.

Åbent for alle

Forskningens Døgn er for alle, som har lyst til at opleve forskningen tæt på – og det er ganske gratis.

Så inviter din familie, dine venner og din nabo med til en lærerig dag, hvor de kan få et indblik i, hvordan Sydvestjysk Sygehus bidrager til vigtig forskning på mange områder, som kommer vores patienter til gode.

Lægelig direktør Anna-Marie Bloch Münster fortæller:

’Forskning definerer fremtidens sundhedsvæsen, og har derfor stor betydning for patienternes behandling af i dag og i morgen. Netop derfor har forskning stor prioritet på Sydvestjysk Sygehus. Det glæder mig, at vi igen kan afholde Forskningens Døgn, og kan invitere borgerne ind på vores sygehus og vise, hvad vi forsker i og få en snak med borgerne om, hvad det betyder for behandlingen, og hvad der er vigtigt for patienterne.’

Om Forskningens Døgn

• Forskningens Døgn er en landsdækkende videnskabsfestival, der skaber mødesteder mellem forskere og borgere.
  • Festivalen foregår hvert år i slutningen af april (uge 17). I 2022 åbner festivallen fredag den 22. april og kører en uge frem.
  • Læs mere på: https://forsk.dk/