Jordemoderstuderende bekæmper spild - og hjælper patienter i Afrika

Det meste medicinsk udstyr har en udløbsdato, men det behøver ikke at betyde, at det ikke duer mere. I stedet for at smide udstyret ud i skraldespanden kom to jordemoderstuderende på Esbjerg Sygehus på ideen om, at udstyret kunne bruges i Afrika.

Sprøjter, kanyler, handsker og navleklemmer er blot nogle af de ting, som de to jordemoderstuderende Sif Helme Kildegaard og Lykke Aagaard Petersen har samlet sammen. Tingene ville de have med til Afrika, hvor de netop skulle ned i praktik efter endt praktik på Esbjerg Sygehus.

’Vi synes, at det var spild at smide udstyret ud. Så vi undersøgte, om vi kunne få særlig tilladelse af ledelsen til at samle noget det udgået udstyr sammen, og tage det med til Afrika så andre kunne få gavn af udstyret,’ fortæller Lykke Aagaard Petersen.

De to jordemoderstuderende skulle i praktik på Haydom Lutheren Hospital, der ligger 300 km sydvest for Arusha i Tanzania. Hospitalet blev bygget i 1955 af Norge og er den dag i dag stadig økonomisk afhængig af den Norske regering. Derfor er nyt og gratis udstyr meget kærkommen.

Foto: Lykke Aagaard Petersen og Sif Helme Kildegaard - begge jordemoderstuderende.

Udgået udstyr giver bedre behandlinger

I Danmark er vi langt fremme teknologisk i forhold til medicinsk udstyr, og de to studerende mærkede tydeligt stor begejstring på hospitalet i Tanzania, da de viste, hvad de havde taget med i rygsækken.

’De har generelt ikke så meget udstyr i Afrika. Så det har været meget interessant at se, hvor stor en forskel det gjorde, at vi kom med udstyret,’ fortæller Sif Helme Kildegaard og fortsætter:

’På fødeafdelingen i Esbjerg har vi nogle særlige pinde, som vi f.eks. bruger til hindepunktur i forbindelse med igangsættelse af fødsler – og dem havde de aldrig set før i Tanzania. Ved hjælp af disse pinde kunne vi lære jordemødrene i Afrika nogle nye og mere sikre metoder til at udføre hindepunktur til gavn for patienterne. Det var de meget glade for at lære.’

Foto: Lykke Aagaard Petersen og Sif Helme Kildegaard i praktik i Afrika.

Dorthe Svane er instruktion- og udviklingsjordemoder på Afdelingen for Kvindesygdomme og Fødsler på Esbjerg Sygehus, og hun er meget begejstret for ideen om at udnytte udgået udstyr fra sygehuset.

’Det er rigtigt dejligt, at tingene kommer andre til gode. Det bliver vores lille lavpraktiske bidrag til at mindske den ulighed i sundhed, der er globalt. Desuden er det meget tilfredsstillende for os på fødeafdelingen, at vi undgår at smide brugbare ting i skraldespanden,’ fortæller Dorthe Svane.