Vaccinationscenter har rundet 300.000 stik

Vaccinationscentret i Esbjerg har rundet 300.000 stik og er derfor rigtig langt med vaccinationsudrulningen. Det har krævet en enorm indsats, fortæller driftschef Brian Faurskov.

300.000 stik siden 27. december 2020. Det svarer til mere end 1200 stik om dagen eller næsten halvandet stik i minuttet.

Vaccinationscentret i Esbjerg har haft travlt de seneste otte måneder. Ikke nok med, at størstedelen af befolkningen over 12 år snart er vaccineret. Centret og sygehuset, der står for driften, har også stået over for en helt ny opgave med mange, uforudsigelige faktorer.

Det er derfor en stolt driftschef fra Sydvestjysk Sygehus, der ser tilbage på, hvad han kalder en vellykket vaccinationsudrulning.

Stolt af alle medarbejdere

’Jeg mener, at vi har leveret varen. På trods af mange omstillinger, store udfordringer med leverancerne og forskellige krav til vacciners transport og holdbarhed, så har vi formået at leve op til kravene. Det har krævet en enorm indsats af alle medarbejdere, så det kan vi godt være stolte af,’ siger Brian Faurskov.

Eksempelvis har vaccinationscentret med kort varsel skulle rekruttere og oplære nye medarbejdere til vaccinationsopgaven.

Her har blandt andet pensionerede social- og sundhedsmedarbejdere, sygeplejersker og læger samt studerende på sundhedsuddannelser trådt til. Men også jordemødre, lægesekretærer og fysioterapeuter har været med til at løfte den enorme samfundsopgave.

Målrettet vaccinationsindsats

Driftschefen retter også en stor tak til driftsledelsen på vaccinationscentret, som har stået for planlægning, kommunikation og koordinering i en meget omskiftelige hverdag med ofte lange arbejdsdage.

’Vi har skullet lægge skinnerne i takt med, at toget kører, hvilket har været en både krævende men også læringsrig opgave,’ siger driftschefen og tilføjer:

’Mit indtryk er, at der er opstået en form for pionérånd og et stærkt sammenhold blandt medarbejderne på vaccinationscentret. Jeg tror, at en del vil huske denne opgave mange år frem i tiden,’ siger Brian Faurskov.

De 300.000 stik er givet i hele sygehusets optageområde, som tæller Esbjerg, Ribe, Varde, Vejen, Billund og på Fanø. Den kommende tid vil der blive fokuseret på drop-in-vaccination samt en målrettet vaccinationsindsats på uddannelsesinstitutioner og i områder med lav tilslutning.

Fakta om vaccinationsudrulningen i Esbjerg og omegn

• Første stik blev givet 27. december 2020 på Områdecenter Hedelund i Esbjerg.
  • Siden er der blevet vaccineret på både plejehjem, på vaccinationscentret på Ørnevej og Randersvej i Esbjerg samt lokale vaccinationssteder i Ribe, Varde, Vejen, Billund og på Fanø.
  • Den kommende tid vil der – ud over drop-in samt bestillingstilbuddet i vaccinationscentrene - blive fokuseret på en målrettet vaccinationsindsats på uddannelsesinstitutioner og i områder med lav tilslutning.

Kilde: Vaccinationscentret i Esbjerg