Sydvestjysk Sygehus styrker specialerne med fire nye afdelinger

Fremover er det medicinske område delt i fire afdelinger frem for én stor medicinsk afdeling. Det betyder, at specialerne får separate afdelinger med hver deres ledelse.

Den nye organisering trådte i kraft 1. maj 2021 og sker blandt andet for at give specialerne en skarpere profil, fortæller lægelig direktør Anna-Marie Bloch Münster.

’Det medicinske område er blevet for stort og komplekst til, at én afdelingsledelse kan favne det hele. Samtidig har speciallægereformen fra år 2000 gjort, at tiden er løbet fra en organisering med én stor, medicinsk afdeling. Med en ny organisering kan vi bedre fokusere på den faglige udvikling, forskningen og uddannelsen,’ siger Anna-Marie Bloch Münster.

Hun tilføjer, at det er den samme udvikling, man ser på andre, sammenlignelige hospitaler. Samtidig vil den nye organisering bakke op om visionen om, at Sydvestjysk Sygehus skal gå fra akutsygehus til universitetshospital.

Forberedelserne til den nye organisering startede i januar måned, hvor en orientering af personalet samt rekrutteringsproces for de nye ledere blev sat i værk.

De fire nye afdelinger får hvert deres budget samt en afdelingsledelse bestående af en ledende overlæge og ledende oversygeplejerske. Der vil fortsat være både specialeansvarlige overlæger og afsnitsledende sygeplejersker, oplyser sygeplejefaglig direktør Susanne Lauth.

’På den måde bliver der tale om at styrke ledelsen og fagligheden tæt på det kliniske og kerneopgaven,’ siger Susanne Lauth.

Den nye organisering skulle også gerne komme patienterne til gavn, forklarer administrerende sygehusdirektør Per Busk.

’Ved at dele det medicinske område op i fire afdelinger kommer den enkelte afdelingsledelse tættere på kerneopgaven, som er arbejdet med patienterne. Den øgede fokus på forskning kommer forhåbentligt også vores patienter til gavn i sidste ende,’ siger Per Busk.

De fire nye afdelinger er: Afdelingen for Hjertesygdomme, Afdelingen for Lungesygdomme, Afdelingen for Nyresygdomme, diabetes- og hormonsygdomme, ældresygdomme og diætisterne samt Afdelingen for Mave- og Tarmsygdomme, gigt- og bindevævssygdomme og blodsygdomme. Læs mere herunder.

Fakta om de fire nye afdelinger

1. Hjertesygdomme: Hjerteområdet er et stort område, som på mange sygehuse allerede er en selvstændig afdeling. Afdelingen kommer til at omfatte D3, hjerteambulatoriet og daghospitalet i Grindsted. Cirka 80 fuldtidsstillinger. Ny ledende oversygeplejerske er Britt Linnebjerg. Ny ledende overlæge er Allan Rohold.
  2. Lungesygdomme: Lungeområdet er ligeledes stort og kan bære at være en selvstændig afdeling. Den kommer til at omfatte D1 og lungeambulatoriet. Cirka 63 fuldtidsstillinger. Ny ledende overlæge er Trine Vestergaard. Ny ledende oversygeplejerske er Lene Klemensen.
  3. Nyresygdomme, diabetes- og hormonsygdomme og ældresygdomme: Der er i forvejen et tæt, fagligt samarbejde mellem nyresygdomme, diabetes og hormonsygdomme. Afdelingen kommer til at omfatte D2, dialysen, nyreambulatoriet, diabetesambulatoriet og et fremtidigt ambulatorium for ældresygdomme samt diætisterne. Cirka 98 fuldtidsstillinger. Ny ledende oversygeplejerske er Christine Elmsted. Ny ledende overlæge er Majbritt Grønborg Knudsen.
  4. Mave- og tarmsygdomme, gigt- og bindevævssygdomme, blodsygdomme samt palliativt team: Der er et behandlingsmæssigt fællesskab og et driftsmæssigt fællesskab med mange daghospitalspatienter. Afdelingen kommer til at omfatte E2, gastroenterologisk ambulatorium, reumatologisk ambulatorium, hæmatologisk ambulatorium samt palliativt team. Cirka 57 medarbejdere + stillinger fra D4 og 242. Ny ledende oversygeplejerske er Jette Slinkert. Den nye ledende overlæge er endnu ikke fundet.

Kilde: Direktionen på Sydvestjysk Sygehus.