Sydvestjysk Sygehus ansætter professor i kirurgiske mave- og tarmsygdomme

Den 1. april blev overlæge Victor Verwaal ansat som klinisk professor i kirurgiske mave- og tarmsygdomme ved Institut for Regional Sundhedsforskning – Sydvestjysk Sygehus. Her vil han være en af drivkræfterne bag opbygningen af det kirurgiske forskningsområde inden for tarmkræft.

Den nyudnævnte professor Victor Verwaal har en fast rettesnor: Vi bør altid stræbe efter at gøre i morgen bedre end i dag. Derfor er han heller ikke i tvivl om, at Sydvestjysk Sygehus er det helt rette match for ham.
Her skal han nemlig både være med til at opbygge forskningsområdet på Kirurgisk Afdeling og være en del af forberedelserne til, at sygehuset er klar til at uddanne medicinstuderende fra 2022.

Udnævnelsen som professor ved Institut for Regional Sundhedsforskning – Sydvestjysk Sygehus betyder desuden, at Victor Verwaal får mere tid til at forske. Aktuelt forsker han blandt andet i den kirurgiske behandling af spredning ved tyktarmskræft i lymfeknuder. Ligesom han forsker i, om 3D print kan gøre det muligt endnu mere præcist at vurdere kræft i tarmen inden operation. Fælles for hans forskning er, at han ønsker at forbedre den kirurgiske behandling af tarmkræft og minimere langtidskonsekvenser for patienterne.

Symbiosen mellem forskning, undervisning og klinik

For Victor Verwaal at se er noget af det særlige ved at være på Sydvestjysk Sygehus, at han som læge og forsker er meget tæt på patienterne. Det giver gode muligheder for en tæt kobling mellem forskning og klinik, hvor forskningsresultater kommer ud i klinikken og til patienterne.

'Der er allerede en masse forskning i gang, og jeg glæder mig til, at vi får endnu mere. Her bliver det uden tvivl en stor gevinst, at vi får medicinstuderende, som også kan deltage i forskningsprojekter og blive klædt på til at blive morgendagens forskere,' siger Victor Verwaal.

Fakta

I 2016 flyttede Victor Verwaal til Danmark og tiltrådte som kirurg og klinisk lektor på Mave-Tarm afdelingen på Aarhus Universitetshospital
I 2020 startede Victor Verwaal som overlæge og forskningsansvarlig på Kirurgisk Afdeling på Sydvestjysk Sygehus, hvor han tiltrådte som klinisk lektor pr. 1. maj 2020
I 2021 er Victor Verwaal udnævnt som klinisk professor i kirurgisk gastroenterologi