Lungerne til tjek på sengeafdelingen

Sydvestjysk Sygehus tilbyder nu indlagte lungepatienter en kikkertundersøgelse direkte på stuen. Den nye arbejdsgang skal sikre patienterne en hurtigere udredning og dermed kortere indlæggelse.

En Bronkoskopi er en kikkertundersøgelse af lungerne. Netop denne undersøgelse er indimellem nødvendig at tage i brug hos de komplekse patienter, der er indlagt på lungemedicinsk afdeling på Sydvestjysk Sygehus.

De har ind imellem brug for en bronkoskopi for at afdække præcis hvilken antibiotika der er brug for. Derfor tilbyder vi dem nu at modtage en kikkertundersøgelse direkte på stuen ved indlæggelse i stedet for, at de skal vente på en ledig tid på operationsgangen, fortæller afsnitsledende sygeplejerske på lungemedicinsk sengeafdeling, Lene Klemensen.

Tidligere har indlagte patienter med behov for udredning med bronkoskopi måttet vente på en ledig tid til undersøgelse på operationsgangen.

Hurtigere udredning

En af fordelene ved, at patienterne på lungemedicinsk sengeafdeling nu kan tilbydes bronkoskopi på stuen er blandt andet, at patienten hurtigere kan blive sat i gang med den rette behandling.

'Når vi kan observere lungerne og undersøge det sekret, der er i lungerne, så kan vi bedre stille en diagnose og dermed sætte patienterne i den rette behandling, som hurtigt kan hjælpe dem i bedring,' fastslår Lene Klemensen.

Når patienterne får en hurtigere udredning håber afdelingen, at det vil betyde kortere indlæggelse.

Fakta
Lungemedicinsk sengeafdeling lavede den første bronkoskopi på en sengestue den 30. december 2020. forud for undersøgelsen ligger flere måneders oplæring og træning af nøglepersoner i afdelingen.
Sengeafdelingen kan lave op til én bronkoskopi om dagen.