Fornemt lokalt samarbejde om vaccination mod covid-19

Lokalt er mange kræfter involveret i at få de højest prioriterede grupper tilbudt vaccine hurtigst muligt. Efter samarbejde i verdensklasse om vaccination på plejehjem og ældrecentre udbygger Sydvestjysk Sygehus og kommunerne samarbejdet

Det var altafgørende at få vaccinerne ud til plejehjemsbeboerne under sikre forhold og i et samarbejde, hvor alle vidste, hvad deres opgave og rolle var. Sydvestjysk Sygehus blev sammen med Esbjerg, Fanø, Varde, Vejen og Billund kommuner færdige med denne indsats allerede fredag d. 8. januar – efter at praktiserende læger havde stået for at vaccinere på 49 lokale adresser.

Herefter kunne stik med vaccine blive tilbudt til blandt andet borgere over 65 år, der bor i eget hjem, men har brug for pleje og praktisk hjælp. Denne gruppe kan selv efter tur booke tider i Test- og Vaccinationscenteret på Randersvej i Esbjerg.

Fra vaccination

Lokale ideer til en endnu bedre indsats

I denne borgergruppe finder man også en del, som har sværere ved at komme ud og bevæge sig rundt. I en fælles indsats for at levere det bedste tilbud til borgerne, har Sydvestjysk Sygehus og de fem kommuner besluttet at fortsætte samarbejdet, så 726 mindre mobile borgere fra gruppen kan blive vaccineret lokalt. Det har betydet, at der onsdag d. 12. og torsdag d. 13. fx blev givet 165 vacciner ved Borgercenter Varde.

’Det har været en stor opgave for vores kommune, og det har været fantastisk at se, hvor godt det er lykkedes’, siger Anne-Mette Andersen, der er leder af sygeplejen i Varde Kommune. ’Det har krævet en anden form for koordinering end vaccination på plejehjemmene, for borgerne skulle indkaldes, hjemmeplejen varsles, så de kunne gøre borgerne klar og vi har arrangeret at borgerne både blev hentet og kørt hjem. Vi havde endda en liste over, hvem vi skulle ringe til, hvis der blev vaccine i overskud. Det hele klappede’.

Forbedringskonsulent Jens Hauge Rasmussen, fra Sydvestjysk Sygehus har koordineret planlægningen med kommunerne i sygehusets område. Det er foregået på kort tid – fordi alle parter kunne se værdien i at nogle af kommunernes svageste borgere i eget hjem kunne spares for en større tur. Han siger:

’For os på Sydvestjysk Sygehus betyder det, at vi skal have en plan for hvilke vacciner, der skal transporteres hvorhen på hvilket tidspunkt og at vi leverer kvalificerede medarbejdere til vaccinationsopgaven. Vi har sikret nogle korte og effektive kommunikationsveje, så vi sammen med kommunerne har kunnet finde løsninger på udfordringer fra dag til dag’.

Energi til mere samarbejde

Der er opstået talrige nye samarbejdsrelationer, der også bemærkes i ledelserne. Sundhedschef Hanne Josefsen fra Varde Kommune siger:

’Vi har alle ageret som et stort fælles hold og på sundhedsområdet har vi arbejdet sammen med borgerservice på nye måder. Vi har skabt meget synergi, og man kan mærke at det gode samarbejde internt, med region og med sygehuset giver os energi til det fortsatte arbejde med at håndtere Covid’.

På Sydvestjysk Sygehus er Sygeplejefaglig direktør Susanne Lauth helt enig:

’Planerne er meget afhængig af de konkrete leverancer af vaccine, og det betyder, at kommunerne mange gange har ganske kort tid til at tænke over opgaven. Det har krævet meget fleksibilitet, som vi også må fremhæve de involverede for. Vi har fokuseret på at få beskrevet opgaven, så de forskellige kommuner nemt kan gribe den – og sørge for, at alle ved, hvem de skal ringe til, hvis noget ikke går efter planen - og det er der rigtig meget, der ikke gør i disse tider. Tænk for eksempel på meddelelserne om, at vi ikke får de leverancer af vacciner, som vi var blevet stillet i udsigt - det giver nye store ændringer og krav til fornyet planlægning’.

Status er i øvrigt:

• Vaccination af frontmedarbejdere fra kommunerne samt mobile ældre over 65, der modtager pleje og praktisk hjælp fra deres kommune, gik i gang i uge 1.
  • Cirka 1000 medarbejdere på sygehuset er allerede vaccineret med første dosis, og yderligere 1100 medarbejdere ventes at være tilbudt første dosis inden uge 9.