Færøernes største sygehus på inspirationstur til Sydvestjysk Sygehus

Med en forestående flytning og omorganisering har Landssjúkrahúsið på Færøerne søgt inspiration hos Sydvestjysk Sygehus.

4.-5. oktober var en delegation fra Landssjúkrahúsið i Thorshavn på besøg på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg. Formålet var at hente inspiration til de store ændringer, som det færøske centralsygehus står over for, når det næste år tager en ny sengebygning i brug.

Ifølge direktør for Landssjúkrahúsið i Thorshavn Steinar Eirikstoft har det været betryggende at se, hvor smidigt en flytning kan foregå.

’Vi står ikke bare over for en stor flytning, men også en omorganisering af hele strukturen. Det kan godt være lidt skræmmende at tænke på. Men vi er blevet beroliget og inspireret af, hvordan overgangen til den nye sengebygning er foregået her i Esbjerg,’ fortæller Steinar Eirikstoft inden, at turen går tilbage til Færøerne.

Inspireret af holdånden

Landssjúkrahúsið i Thorshavn er Færøernes største sygehus med omkring 120 sengepladser og 800 ansatte. Ud over centralsygehuset har Færøerne to mindre sygehuse.

På inspirationsturen til Sydvestjysk Sygehus nåede den færøske delegation også at få et indblik i blandt andet kvalitetsarbejdet samt kapacitetskonferencerne i FAM. Spurgt ind til deres samlede indtryk peger flere fra delegationen på den gode energi, der er på sygehuset.

’Selv om der er travlhed, så fornemmer vi en holdånd, hvor alle arbejder i samme retning,’ siger Steinar Eirikstoft.

Men hvad kan Sydvestjysk Sygehus så lære af Landssjúkrahúsið? Efter lidt betænkningstid svarer hospitalsdirektøren:

’I forhold til den nye bygning, så er vores lagerstruktur nok mere simpel end på Sydvestjysk Sygehus. Vi har valgt at centralisere depoterne for netop at gøre lagerstrukturen mere overskuelig, hvor der på Sydvestjysk Sygehus er flere decentrale depoter,’ tilføjer han og understreger, at delegationen rejser hjem med masser af inspiration og gå-på-mod i bagagen