Anja gik fra ambulatoriet til sengeafdelingen med coronapatienter

Sygeplejerske, Anja Højbjerg, har meldt sig til det frivilligt coronaberedskab på Sydvestjysk Sygehus. I januar 2021 passer hun de indlagte COVID-patienter.

Sygeplejerske, Anja Højbjerg, arbejder normalt på Diabetes-, Hormon- og Overvægtambulatoriet på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg, men siden februar 2020 er dagvagterne i ambulatoriet periodevis blevet skiftet ud med vagter på alle tider af døgnet på sygehusets covid-afsnit.

'Jeg har meldt mig frivilligt til coronaberedskabet, fordi jeg tror på, at jeg kan give patienterne en god pleje sammen med mine kollegaer. Jeg har rigtig god erfaring med at være på en sengeafdeling fra tidligere i min karriere, og den viden kan jeg tage med mig i arbejdet,' fortæller Anja.

Inden Anja fik job som ambulatoriesygeplejerske, var hun 13 år i en ansættelse på sygehusets sengeafdeling for patienter med medicinske lungesygdomme.

'Det er en fordel for mig, at jeg tidligere har arbejdet på lungeafdelingen. Mange af vores indlagte coronapatienter har vejrtrækningsproblemer. De har brug for særlige behandlinger, som kan hjælpe dem med at trække vejret. De behandlinger kender jeg. Det er klart en fordel,' siger Anja.

Værnemidler er hverdagskost

Anja fortæller, at den største forskel ved at passe en almindelig medicinsk specialepatient på en sengeafdeling og en coronapatient er, at personalet bruger tid på at iføre sig og aftage værnemidler:

'På mange måder er plejen meget lig med den, som vi giver til alle vores patienter uanset sygdom. Men vi bruger meget tid på at iføre os og aftage værnemidler før og efter et besøg på en COVID-stue,' siger Anja.

Når personalet besøger stuerne med de indlagte coronapatienter, skal de som udgangspunkt iføre sig et engangsforklæde, handsker, mundbind og visir for at beskytte patienten og dem selv. De skal også spritte deres hænder for hvert værnemiddel som tages på eller af.

'På de travle dage kan vi godt tage værnemidlerne på og af over 30 gange i løbet af en vagt. Så det kræver både tid og en ekstra omhyggelighed – også selvom vi kun er inde på stuen i to minutter,' fortsætter Anja.

Hjemmefronten støtter op

Det er blevet hverdag, at Anja er helt tæt COVID-patienterne i sit arbejdsliv.

'Da jeg sagde ja til at være med i beredskabet i februar 2020, så syntes min mand, at det var lidt vildt, at jeg skulle ind og passe coronapatienterne, men efterhånden er det blevet hverdag for os, så det er ikke noget, vi tænker over mere,' fastslår Anja.

Anja er glad for at kunne hjælpe i beredskabet, men hun glæder sig også til, at kunne vende tilbage til sin stilling i ambulatoriet igen, når det er muligt.