Kom til Forskningens Døgn

Onsdag den 26. april inviterer Esbjerg Sygehus til Forskningens Døgn, hvor både borgere, patienter og medarbejdere komme helt tæt på sygehusets forskning.

Forskningens Døgn på Esbjerg Sygehus byder på en forrygende og inspirerende dag fyldt med spændende aktiviteter og oplæg – og du er velkommen.

Sæt kryds i kalenderen onsdag den 26. april kl. 14-17, hvis du har lyst til at opleve forskning tæt på.

I år kan du blandt andet opleve en række stande med aktiviteter. Du kan fx teste din muskelstyrke, balance og smertegrænse, teste din viden om leveren – og selv få målt om du har fedtlever, opleve 3D-røntgenfoto af hjertet og kranspulsårer, se og røre ved 3D-modeller og værktøj, der anvendes til kæbekirurgiske operationer, og meget, meget mere.

Forskningens Døgn

Forskerne fortæller

Du kan også opleve forsker og overlæge Gert Thomsen og ph.d.-studerende Simone Ejstrup fortælle om Esbjergundersøgelsen, hvor en gruppe forskere har undersøgt, hvordan alder, fysisk belastning og smerter påvirker arbejdsevnen. Undersøgelsen bygger på svar fra over 13.000 borgere mellem 50 og 65 år i Esbjerg Kommune. De første resultater fra undersøgelsen viser, at alder i sig selv spiller en rolle for arbejdsevnen. Kom og hør mere den 26. april.

Du kan også høre sygehusets tidligere deltagere i forskningskonkurrencen Et Sundere Syddanmark fortælle om deres forskningsprojekter om svangerskabsforgiftning, overvægt og svimmelhed.

Åbent for alle

Forskningens Døgn er for alle, som har lyst til at opleve forskningen tæt på – og det er ganske gratis.

Så tag din familie, din ven eller din nabo under armen og kom med til en lærerig dag, hvor de kan få et indblik i, hvordan Esbjerg Sygehus bidrager til vigtig forskning på mange områder, som kommer vores patienter til gode.

Lægelig direktør Anna-Marie Bloch Münster fortæller:

'Forskning har stor betydning for patienternes behandling, og er derfor højt prioriteret på Esbjerg Sygehus. Det er vigtigt, at vi hele tiden forsker for at udvikle kundskaber, nye markører for sygdom og nye teknologier. Så vi kan blive dygtigere til at stille diagnoser, men også udvikle redskaber til at forudsige komplikationer allerede længe inden de kommer, så vi kan forebygge, at det sker. Vi har en forpligtigelse over for nutidens og fremtidens patienter til at udvikle sundhedsvæsenet for fremtiden. Derfor er Forskningens Døgn en glædens dag, hvor vi får mulighed for at vise patienter og borgere, hvad vi forsker i - til gavn for dem.'

Om Forskningens Døgn

• Forskningens Døgn er en landsdækkende videnskabsfestival, der skaber mødesteder mellem forskere og borgere.
  • Festivalen foregår hvert år i slutningen af april (uge 17). I 2023 åbner festivallen fredag den 21. april og kører en uge frem.
  • Læs mere på: https://forsk.dk/