Sydvestjysk Sygehus kontakter for en sikkerheds skyld 51 patienter

Et urent tandlægespejl i en bakke med rene spejle på Kæbekirurgisk ambulatorium i Esbjerg får Sydvestjysk Sygehus til at orientere eventuelt berørte patienter.

På trods af, at der er minimal risiko for smitte, så har Sydvestjysk Sygehus sendt brev ud til 51 patienter. Det skyldes, at en medarbejder tirsdag 31. maj fandt et tandlægespejl med størknet blod liggende blandt de rene spejle i et af undersøgelsesrummene på Kæbekirurgisk ambulatorium på Sydvestjysk Sygehus.

Ambulatoriet har hver dag patienter til undersøgelser for blandt andet sygdomme og læsioner i tænder, mund og kæber. Tandlægespejlene bruges til at undersøge patienterne.

Sygehusets hygiejneeksperter vurderer, at der er tale om en absolut minimal risiko for smitte, og der er hverken fundet blod på øvrige spejle eller i den bakke, som spejlene lå i. Sygehuset har for en sikkerheds skyld valgt at orientere de relevante patienter via E-boks.

Bliver tilbudt hurtig undersøgelse

Hovedrisikoen ved, at der er fundet blod på tandlægespejlet er, at der kan ske overførsel af blodbårne vira som smitsom leverbetændelse (Hepatitis B).

Selv om risikoen for smitte er minimal, anbefaler sygehuset de pågældende patienter at få taget blodprøver, og de tilbydes blodprøver via en såkaldt fast track, så de hurtigere kan blive undersøgt. Patienterne kan enten henvende sig på Sydvestjysk Sygehus eller kontakte deres egen læge, hvis man bor uden for regionen.

’Vi er utroligt kede af, at dette kunne ske. Vi foretager nu en omhyggelig gennemgang af arbejdsprocedurerne i Kæbekirurgisk ambulatorium i samarbejde med Infektionshygiejnisk enhed med henblik på at imødegå lignende situationer. Her vil der blive handlet aktivt for at forhindre lignende situationer,’ siger ledende overtandlæge på Kæbekirurgisk Afdeling Jens Thorn.
Har man været patient i Kæbekirurgisk ambulatorium og ikke hørt fra sygehuset på nuværende tidspunkt, er man ikke er berørt af sagen, oplyser sygehuset.

Yderligere oplysninger fås hos: Ledende overtandlæge Jens Thorn på telefon 79182141 eller ledende oversygeplejerske på Kæbekirurgisk ambulatorium Døne Bagdat på telefon 79182107.