Nye navneskilte til Esbjerg og Grindsted sygehuse

Patienter, der besøger sygehusene i Esbjerg og Grindsted, vil fremover møde helt nye skilte ved indgangene.

I slutningen af oktober blev facadeskiltene på sygehusene i Esbjerg og Grindsted skiftet ud.

Det skete i forbindelse med, at navnet Sydvestjysk Sygehus er blevet erstattet med Grindsted Sygehus og Esbjerg Sygehus - Syddansk Universitetshospital.

Udskiftningen af skiltene markerer første etape af sygehusenes navneskifte, fortæller administrerende sygehusdirektør Per Busk.

Nemmere at gennemskue

'Vi er glade for, at vi nu kan bruge bynavnene i vores kommunikation med patienter, pårørende og borgere, da navnene Esbjerg Sygehus og Grindsted Sygehus er mere gennemskuelige for omverdenen end Sydvestjysk Sygehus. Og så er vi selvfølgelig stolte af, at vi med indvielsen af lægeuddannelsen i Esbjerg kan føje Syddansk Universitetshospital til vores officielle navn,' siger administrerende sygehusdirektør Per Busk.

Navneskiftet blev til virkelighed i august måned, da regionsrådet i Region Syddanmark imødekom sygehusenes ønske om en navneændring.

Især var det vigtigt for direktionen, at navneskiftet skulle fremhæve de byer, som sygehusene ligger i. Derudover ønskede direktionen, at det nye navn skulle være med til at signalere overgangen til universitetshospital med den nye lægeuddannelse.

Nyt navn til forskningen og uddannelsen

'Det er glædeligt, at vi anerkendes som universitetshospital. Det har været helt afgørende for os, at lægeuddannelsen får samme formelle status som andre lægeuddannelser. Og det ønske imødekommer regionsrådet,' siger lægelig direktør Anna-Marie Bloch Münster.

Lige nu og her kommer navneskiftet ikke til at betyde en omfattende ændring for hele sygehusets ansigt udadtil – heriblandt alt det materiale, der sendes ud fra sygehuset. Facadeskiltene har været førsteprioritet, fortæller direktionen.

'Nu, hvor navneskiftet er en realitet, går vi i gang med processen omkring navneskiftet. I første omgang gælder det den fysiske skiltning, og herefter vil ændringerne digitalt og i korrespondancerne med sygehuset gradvist træde i kraft,' siger sygeplejefaglig direktør Charlotte Mose.

I Esbjerg er facadeskiltene ved de to indgange i Finsensgade og Haraldsgade skiftet ud, så der nu står 'Esbjerg Sygehus - Syddansk Universitetshospital' over begge indgange. I Grindsted står der nu 'Grindsted Sygehus' over indgangen, hvor der tidligere stod 'Sydvestjysk Sygehus'.

Se billederne er af de nye skilte herunder.

Nye facadeskilte

Her ses det det nye facadeskilt ved indgangen i Finsensgade i Esbjerg.

Nye facadeskilte Haraldsgade

Og her er det de nye skilte set fra indgangen i Haraldsgade i Esbjerg.

Nye facadeskilte Grindsted

Også i Grindsted er facadeskiltene skiftet ud.