Lancering af ny forskningsenhed i Almen Praksis

I forbindelse med etableringen af kandidatuddannelse i medicin på Sydvestjysk Sygehus etableres en ny satellit afdeling af forskningsenheden for Almen Praksis. På nuværende tidspunkt holder forskningsenheden til på SDU i Odense, men udvider nu med en afdeling i Esbjerg. ort teks

Rød løber, flag, blomster og bobler. Der var lagt op til en festlig dag på Sydvestjysk Sygehus den 10. marts 2022, hvor sygehuset sammen med SDU fejrede lanceringen af Forskningsenheden for Almen Praksis i Esbjerg.

Forskningsenhedens fremmeste mål er at bidrage til forbedring og udvikling af sundheden for patienter i sundhedsvæsenet med særligt fokus på indsatsen i og omkring almen praksis.

På Sydvestjysk Sygehus er Direktionen meget glade for, at forskningsenheden får en afdeling i Esbjerg:

’Vores vigtigst mål er at sætte patienten først. Derfor er vi rigtig glade for og stolte over at der åbnes en afdeling for forskningsenheden for Almen Praksis i Esbjerg. Forbedringen og udviklingen af samarbejdet om den højeste kliniske kvalitet i behandlingen og samarbejdet er afgørende for, at vi kan opnå vores mål. Sygehuset gennemgår lige nu en stor transformation fra akutsygehus til universitetssygehus med lægeuddannelse. Det betyder derfor også meget, at vi kan tilbyde vores studerende og medarbejdere et attraktivt forskningsmiljø’ fortæller Anna-Marie Bloch Münster, lægelig direktør på Sydvestjysk Sygehus.

For SDU betyder etableringen af afdelingen i Esbjerg også meget:

’Det er vigtigt at være der, hvor de studerende er. Så selvfølgelig skal der også være en afdeling i Esbjerg, nu hvor lægeuddannelsen kommer til Esbjerg. Almen Praksis er et område, som berører mange mennesker. Derfor er det vigtigt, at vi fortsat kan forske i og bidrage med ny viden, så vi kan give den bedste behandling til vores patienter. Vi glæder os til i højere grad at kunne involvere praktiserende læger i Sydjylland i forskning og i undervisning,’ fortæller Jens Søndergaard, leder af Forskningsenheden for Almen Praksis i Odense og i Esbjerg ved Fonden for Almen Praksis samt professor og forskningsleder ved SDU og praktiserende læge og klinisk farmakolog.

En glædens dag

Til lanceringen afholdt Stephanie Lose, Regionrådsformand for Region Syddanmark oplæg om, hvad etableringen af forskningsenheden for Almen Praksis i Esbjerg har af betydning:

’Det er en glædens dag i dag. Etableringen af Forskningsenheden for Almen Praksis er en vigtig milepæl. Ni ud af ti af patienternes forløb går gennem almen praksis. De beslutninger, der træffes hos den praktiserende læge er vigtige for patienterne. Derfor er det vigtigt, at vi hele tiden forsøger at forbedre og udvikle oplevelsen for patienterne,’ fortæller hun og fortsætter:

’Den praktiserende læge skal kunne følge patienten hele vejen igennem forløbet. Derfor er det vigtigt, at den praktiserende læge har tæt kontakt til sundhedsvæsenet, så vi kan skabe mere sammenhængende forløb. Forskning i Almen praksis er afgørende for, at vi kan levere høj faglighed og god service over for patienterne.’

Til lanceringen var der også oplæg fra:

• Jørgen Skadborg, PLOs formand
  • Jesper Frost Rasmussen, borgmester i Esbjerg Kommune
  • Jesper Lykkegaard, praktiserende læge og klinisk professor
  • Niels Kristian Kjær, praktiserende læge og klinisk professor
  • Jens Ringsmose, rektor på SDU
  • Jens Søndergaard, leder af Forskningsenheden for Almen Praksis i Odense og i Esbjerg ved Fonden for Almen Praksis samt professor og forskningsleder ved SDU og praktiserende læge og klinisk farmakolog
  • Direktionen på Sydvestjysk Sygehus
Foto: Anna-Marie Bloch Münster, lægelig direktør på SVS, Jens Søndergaard, leder af Forskningsenheden for Almen Praksis i Odense og i Esbjerg ved Fonden for Almen Praksis samt professor og praktiserende læge og klinisk farmakolog, Per Busk, administrerende direktør på SVS, Jørgen Skadborg, PLOs formand og Jens Ringsmose, rektor på SDU.

Foto: Stephanie Lose, Regionsrådsformand i Region Syddanmark.

Foto: Jesper Frost Rasmussen, borgmester i Esbjerg Kommune.

Foto: Jesper Lykkegaard, praktiserende læge og klinisk professor.

Foto: Niels Kristian Kjær, praktiserende læge og klinisk professor.