Nyt samarbejde om moderne lægeboliger i Esbjerg

På Østergade 15 bygges der 38 nye boliger. Sydvestjysk Sygehus og Claus Sørensen Ejendomme A/S sikrer gennem aftale, at læger tilknyttet sygehuset får nem og fleksibel adgang til tidssvarende boliger

I starten af året var der endnu intet at se på byggegrunden. Men fra 1. august 2022 ventes de første beboere at flytte ind i et nyt byggeri, der føjer sig flot ind i det eksisterende kvarter i Østergade.

illustration af det færdige byggeri
Illustration af det færdige byggeri udarbejdet af: LOLK/Claus Sørensen Ejendomme

Sydvestjysk Sygehus har allerede skrevet under på at leje samtlige 38 boliger i ejendommen – for at kunne videreudleje til yngre læger, der har ophold på sygehuset i forbindelse med deres videreuddannelse.

- Vi har ligesom hele byen interesse i, at unge læger, der kigger forbi vores sygehus, oplever hvordan lægelivet i en spændende by som Esbjerg tilbyder alt, hvad man kan forvente, siger administrerende sygehusdirektør Per Busk. – Placeringen og afstanden til sygehuset er perfekt, og da tilbuddet erstatter spredte lejligheder fordelt over hele byen, tror vi også på, at beboerne kan få god glæde af hinanden som naboer.

Sygehuset har været glad for at kunne indgå aftale med et ejendomsfirma, der kan løfte opgaven med at sikre tidssvarende boliger af høj kvalitet. De 38 lejligheder fordeler sig over 2-værelsers lejligheder fra 50 m2 og op og til 3-værelses lejligheder på op til 84 m2. Der etableres desuden P-kælder under hele bygningen.

- Vi er glade for aftalen, siger Lars Kjærgaard, Administrerende direktør i Claus Sørensen Ejendomme. – Nedrivningen/klargøring af grunden blev gennemført i starten af 2021, og vi glæder os til at Esbjergs borgere kan se den nye bygning skyde op og give en harmonisk afslutning af dette hjørne. Vi er samtidig glade for at kunne være med til at understøtte den positive udvikling, som byen er inde i, bl.a. på det uddannelsesmæssige område.

De 38 kommende boliger skal erstatte en del af de nuværende 75 lægeboliger, som sygehuset tilbyder. Da den nye aftale suppleres af en allerede indgået aftale om formidling af mindre lejligheder i A Place To-tårnene er aftalen en foreløbig kulmination på fornyelsen af sygehusets boligtilbud til lægerne.

Læs mere om lægeboliger på www.Sydvestjysksygehus.dk/lægebolig.