Kunst, der understøtter amning

Samarbejde mellem Sydvestjysk Sygehus og kunstner Lotte Lambæk har fokus på at hjælpe nybagte familier med fire blå-stemplede råd

’Tydelig, letlæselig og rar at kigge på, rare farver’. Sådan beskriver en af de nybagte familier sygehusets nye udsmykning med budskaber om amning: ’Det er noget, man lægger mærke til, det er letforståeligt, og det er nemt at huske de fire budskaber’, lyder det fra familien Lonsdale fra Esbjerg.

På fotoet: Familien Lonsdale kort efter at Gorm er kommet til verden

De fire råd, som er den nye kerne i sygehusets kommunikation til gravide og nybagte familier, er: Hud mod hud, Hyppig amning, Ha’ det godt og Hjælp hinanden.

Sygehusets mål er at gøre vejledningen om amning mere enkel og tydelig og dermed styrke mødrenes og forældrenes oplevelse af at kunne lykkes. Håbet er, at forældrene oplever sammenhæng i de råd, de får ved jordemoderkonsultationer, på sygehusafsnit og fra sundhedsplejerskerne.

De vordende forældre møder allerede budskaber og det kunstneriske udtryk under graviditeten. Her uddeler jordemoderen et postkort, som familien hjemme kan hænge op på opslagstavle eller køleskabslågen. Postkortene er uddelt fra september 2020.

I forbindelse med fødsel på sygehuset kan familierne gense ikke blot motivet fra postkortet, men også en lang række individuelle motiver i samme stil – og de kan også møde et maleri og en skulptur. Alt i alt hænger der nu over 100 prints i rammer på sygehuset sengeafsnit.

På fotoet: Eksempel på den nye udsmykning på sengestuer

Lotte Lambæk leverede det kunstneriske blik

Den lokale kunstner Lotte Lambæk har spillet en stor rolle for projektet. Hun har været med til at give det pædagogiske budskab en kunstnerisk udformning, og sågar hjulpet med at søge midler.

Lotte Lambæk har været involveret siden februar 2019: ’Sammen med jordemødrene og sygeplejerskerne kom jeg dybt ned i substansen - i selve problematikken med fejlernæring for spæde. Og med den kunstneriske vinkel som fødselshjælper blev jeg direkte inddraget i at løse en alvorlig problematik. Det giver mig en dyb tilfredsstillelse i arbejdet, når kunsten er i spil på den måde’, siger hun.

På fotoet: Kunstner Lotte Lambæk fotograferet med et udsnit af de mange prints

’Hun har hurtigt forstået os, familierne og essensen af det, som vi ønsker at formidle. Vi har grund til at takke hende for energi og inspiration. Lottes kreativitet har skabt en formidling, som vi ikke selv har kunnet. Hun har virkelig leveret mere end vi kunne forvente”, fortæller sygeplejerske Helle Bolvig Christensen af sengeafsnittet for Nyfødte og Familier på Sydvestjysk Sygehus.

Helle var med til at starte det lokale projekt med at forenkle vejledningen, så den består af råd, der baserer sig på forskning. Helle møder nybagte familier, når de har brug for længere tid på sygehuset på grund af for tidlig fødsel, kejsersnit, problematikker i forbindelse med fødslen, ammeproblemer eller utryghed. Og hun møder de ulykkelige forældre igen, hvis der bliver brug for en genindlæggelse – hvoraf en ganske stor del hænger sammen med udfordringer med barnets ernæring. Lidt simpelt fortalt kan enklere vejledning reducere antallet af genindlæggelser ved en bedre amning samt sikre en længere ammeperiode.

Råd og vejledning, der hitter – og kan huskes

Familien Lonsdale, som netop er blevet forøget med den lille Gorm, har oplevet, at amningen blev en positiv oplevelse: ’Han skulle bare lige lægges til rette og vises nogle stillinger, og så vidste han selv, hvad han skulle gøre. Han startede med at have en yndlings-side, men medarbejderne havde forslag til, hvordan han gennem andre stillinger kunne hjælpes i gang i den anden side’.

De nye forældre opfordrer alle i samme situation til at spørge personalet, hvis der er tvivl: ’De var virkelig gode til at vise, hvordan vi kunne gøre – uden at tage over fra nogen af os. De fortjener al den ros, de kan få’, siger parret, der også under samtalen nævner rådene ’Hud mod hud’ og ’Hjælp hinanden’.

Familien Therling Kyed har været på en af afsnittets andre stuer. Her supplerer den nybagte mor vurderingen af rådene om amning: ’De er gode – de er overskuelige, simple og nemme at forstå’. Hun kan huske at have kigget på de to plakater på stuen: ’Stilen er sød’, siger hun: ’Det er fedt med farverne – mere af det!’

Det kunstneriske samarbejde er blevet støttet af Johan Hoffmann Fonden