Jubel på sygehuset over stor søgning til ny lægeuddannelse

Mange studerende har her til morgen fået svar på, om de er kommet ind på drømmestudiet. SDU, Sydvestjysk Sygehus og de øvrige samarbejdsparter kender dermed de konkrete tal for søgningen til første hold lægestuderende, som kan søge direkte ind på at afslutte medicinuddannelsen i Esbjerg. Der er fuldt hus!

I september 2022 åbner den nye kandidatuddannelse i medicin i Esbjerg. Satsningen vil øge antallet af studieretninger i det fine studiemiljø i byen og forhåbentlig have positiv effekt på lægedækningen i Sydvestjylland.

De studerende, som søger ind på lægeuddannelsen ved SDU i år, har som de første direkte kunnet vælge at gennemføre kandidatdelen (de sidste år) af uddannelsen i Esbjerg.

’De 32 pladser er besat til holdet, der starter her i 2024, og det betyder fuldt hus!’ fortæller administrerende sygehusdirektør på Sydvestjysk Sygehus, Per Busk.

’Det er en fantastisk nyhed. Det er jo højaktuelt at drøfte, om man kan have succes med at justere i balancen mellem hvor mange uddannelsespladser der udbydes i de største byer og i resten af landet. Det er svært at se dette som andet end et tegn på, at det KAN lykkes at få søgning til attraktive uddannelser uden for København, Aarhus og Odense’, fortsætter Per Busk. ’Men vi har også arbejdet benhårdt for det’, siger han.

Esbjerg-kandidaten har været på ønskelisten hos 1389 ansøgere, og har både været søgt som kvote 2 og kvote 1.Traditionelt bruges opgørelser over karakter-gennemsnit, hvis man vil sammenligne uddannelsers tiltrækningskraft, og her har den nye Esbjerg-kandidat skubbet til den traditionelle rangliste ved at kræve højere snit end medicinuddannelser i Aarhus og Aalborg.

’Vores tanker og ambitioner på de studerendes vegne har mødt genklang’ konkluderer lægelig direktør på Sydvestjysk Sygehus, Anna-Marie Bloch Münster. ’Vi har lagt mange kræfter i at bygge vores uddannelse op, så der er lagt mest muligt vægt på klinik-nær læring i trygge rammer. Det er centralt at lette overgangen fra livet som stud.med til livet som cand.med og at forberede de studerende til det ansvar, der følger med rollen som læge’.

’På den ene side kan vi juble over at det i den grad er lykkedes at sætte vores uddannelse på landkortet, men lad os heller ikke glemme, at der er næsten 100 studerende, der kunne tænke sig at komme med på holdet, men som ikke fik en plads. Om alt går vel er de studerendes kraftige signal om at vælge den klinik-nære læring med til at påvirke også de uddannelser, de ender med at få. Det håber jeg’, tilføjer administrerende sygehusdirektør Per Busk.

De 1389 ansøgere til de 32 pladser på Esbjerg-kandidaten kan sammenlignes med, at SDU har haft 2852 ansøgere til 338 pladser på Odense-kandidaten.

Illustration over søgning til de tre første årgange på kandidatuddannelsen i medicin i Esbjerg
Denne figur viser forløb for de tre første årgange på Esbjerg-kandidaten. Forløbet for årgang 3 er anderledes, fordi de kan vælge Esbjerg-kandidaten allerede inden de starter deres bachelor i Odense. Det er årgang 3, der nu (som første årgang) er tal fra. De røde stjerner markerer, hvornår studerende får mulighed for at vælge Esbjerg.

Arbejdet med at etablere en lægeuddannelse i Esbjerg foregår som et samarbejde mellem Syddansk Universitet, Region Syddanmark, Sydvestjysk Sygehus, Sygehus Lillebælt, Sygehus Sønderjylland, Psykiatrien i Region Syddanmark samt almen praksis.

Fakta:

• 32 studerende har fået plads på medicin med kandidat i Esbjerg fra 2024
  • 1389 har søgt ind
  • 126 af disse har haft netop denne kombination af bachelor i Odense og kandidat i Esbjerg som deres førsteprioritet.
  • Gennemsnittet for optag i Esbjerg gennem kvote 1 landede på 10,3. Dette kan sammenlignes med 10,5 i København, 10,4 i Odense, 10,2 i Aarhus og 10,1 i Aalborg

Se de officielle tal fra KOT