Fødegangen reducerer svære fødselsbristninger

For 6 år siden fik jordemødrene og fødselslægerne på Sydvestjysk Sygehus en dukke til at træne endnu bedre kompetencer i at hjælpe de fødende med at mindske risikoen for at få en svær fødselsbristning.

For ti år siden var det cirka hver tiende førstegangsfødende kvinde, der forlod fødeafdelingen med en svær fødselsbristning. I 2011 lå antallet af svære fødselsbristninger nemlig på 9,2 procent på Sydvestjysk Sygehus.

'Vi havde mange kompetencer i forhold til at hjælpe kvinderne med deres fødsel, men der var et stort potentiale for forbedring netop på arbejdet med at reducere fødselsbristningerne i vores afdeling, fortæller udviklingsjordemoder,' Dorthe Svane Hansen.

De svære bristninger kan give den fødende kvinde komplikationer, dels skal hun hele op, men hun kan også få problemer med at holde på vand, afføring og luft – hvis hun altså er rigtig uheldig.

'Det er rigtigt ubehageligt at få en stor fødselsbristning. Ikke nok med, at det kan give alvorlige senfølger som inkontinens, det er også tabubelagt at tale om, hvilket måske forhindrer kvinderne i at søge hjælp,' siger Dorthe.

Fantom og fokus

For at sætte fokus på de svære fødselsbristninger ønskede afdelingen at få undervisning i andre metoder til at støtte den fødendes mellemkød på en måde, der gav færre bristninger.

'Meget af den viden, der var på daværende tidspunkt, kendte vi i forvejen, men vi ønskede at blive endnu bedre til at hjælpe i fødslen. De træningsdukker (også kaldet fantomer), som vi brugte på daværende tidspunkt var alle lavet af plastik, vinyl eller læder – og derfor var anatomien ikke specielt naturtro,' fortæller Dorthe.

Afdelingen søgte derfor TrygFonden om penge til et nyt og mere anatomisk korrekt fantom fra Australien, og imens de ventede på svar, fik de lov til at låne et fantom at øve sig på.

'Allerede inden vi fik fantomet, og vi kun havde sat fokus på problemstillingen, kunne vi se at antallet af svære fødselsbristninger faldt. Så da vi endelig fik pengene til vores helt eget fantom var det blot en booster til det gode arbejde, vi allerede havde påbegyndt,' fastslår Dorthe.

I dag er antallet af svære fødselsbristninger faldet. Det betyder, at det i dag er små 3 procent af fødende på Sydvestjysk Sygehus, der oplever at få en svær fødselsbristning.

Arbejdet fortsætter

Dorthe fastslår, at selvom tallene er blevet bedre, så ved jordemødrene alle, at bag hvert tal er der en kvinde, der skal leve med de konsekvenser, det kan medføre at få en svær fødselsbristning:

'Vi har allerede gjort meget, men vi vil gerne gøre endnu mere og blive ved med at sætte fokus på at give den rigtige støtte under fødslen. Derfor underviser vi også fortsat hinanden med vores fødselsfantom, så vi kan fastholde indsatsen,' siger hun.

Fødegangen arbejder også på mange andre udviklingsprojekter. Fx fælles beslutningstagning, hvor de snart skal i gang med at implementere et nyt beslutningsstøtteværktøj til beslutning om behandling af Graviditet der er gået over termin for lavrisiko fødende.

Der findes fire grader af fødselsbristninger.
1. grad: slimhinden i skeden brister.
2. grad: den overfladiske muskulatur i bækkenbunden brister.
3. grad: lukkemusklen i endetarmen brister.
4. grad: slimhinden i endetarmen brister.
Note: Det er sjældent man ser større komplikationer ved en 1. og 2. grads bristning.

Enkelte grupper af fødende er i højere risiko for en svær fødselsbristning

• Kvinder der tidligere har haft en stor bristning er i højere risiko.
  • Kvinder der tidligere har fået kejsersnit har tendens højere risiko ved vaginal fødsel, men der mangler mere forskning på dette område.
  • Kvinder der forløses med sugekop har også højere risiko.