Sydvestjysk Sygehus vil uddanne frivillige til at skabe tryghed og ro for patienter med demens

Sydvestjysk Sygehus fortsætter arbejdet som demensvenligt sygehus. Et nyt projekt skal uddanne frivillige til at fungere som tryghedspersoner, der skal give gode og rolige oplevelser for patienter med demens.

Det kan skabe utryghed og i værste fald skabe en tilstand af desorientering og forvirring hos patienten, når et menneske med demens skifter sine trygge og vante rammer ud med en indlæggelse. Demens skaber derfor en ekstra sårbar situation, når en patient indlægges på sygehuset.

Derfor arbejder Sydvestjysk Sygehus i samarbejde med Nationalt Videnscenter for Demens på et nyt projekt, hvor frivillige uddannes til at fungere som tryghedspersoner for patienter med demens på sygehuset.

Sydvestjysk Sygehus har tidligere arbejdet med en række tiltag for at imødekomme nogle af de problemstillinger, der kan opstå, når sygehuset modtager patienter med demens.

- Vi har taget flere skridt i den rigtige retning. Blandt andet har vi kompetenceudviklet vores personale til at kunne tage særligt hånd om patienter med demens. Men nu tager vi næste skridt i arbejdet. Vi uddanner frivillige tryghedspersoner til vores patienter. Det giver rigtig god mening, fordi det netop er en udvikling af det gode arbejdet, vi allerede gør på området, fortæller Vivi Lund Jacobsen, der er projektleder på den nye indsats.

Til alle patienter
Målet med projektet er at uddanne frivillige til at være tryghedspersoner for indlagte med demens, men Vivi Jacobsen forventer, at indsatsen kan give mening for rigtig mange patienter.

- Tilbuddet skal give glæde for alle som kan få gavn af lidt ro og tryghed under deres indlæggelse på sygehuset. Det er jo ikke altid, at der er en demensdiagnose, når man kommer ind, og det behøver der heller ikke at være. Mange af vores patienter vil have glæde af de redskaber, tryghedspersonerne kommer med, siger Vivi.

Vivi Lund Jacobsen er allerede i dialog med Røde Kors patientstøtter om uddannelsen til tryghedspersoner, og der er stor interesse fra den frivillige forening til at blive klædt endnu bedre på til at møde patienter med et særligt behov for tryghed.

- Røde Kors patientstøtterne er allerede en fast samarbejdspartner, der er vant til at komme på vores sygehus. Derfor giver det rigtig god mening at starte et samarbejde med dem og se, om vi har behov for flere frivillige som projektet skrider frem – og så er patientstøtterne også uddannet demensvenner, fastslår Vivi.

Fakta
Projektet: Tryghedspersoner til indlagte med demens på sygehusene er et forsøgsprojekt under Nationalt Videnscenter for Demens, som foreløbigt løber frem til slutningen af 2022.
Uddannelserne af frivillige tryghedspersoner på Sydvestjysk Sygehus planlægges foreløbig først til efteråret grundet pandemien i 2020.