SVS ansætter professor i hjertesygdomme

Den 1. juni bliver kardiologisk overlæge, Niels Peter Rønnow Sand, ansat som professor for hjertesygdomme på Sydvestjysk Sygehus. I fremtiden vil han udvide forskningsområdet til glæde for patienterne.

Niels Peter blev ansat som overlæge på kardiologisk afdeling i 2006. I 2010 fik han titlen som forskningslektor og ni år senere som forskningsleder for kardiologisk område på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg.

- Jeg har ikke været den hurtigste til at stige i graderne inden for forskningsverdenen. I 1988 skrev jeg og min studiemakker en prisopgave om brystsmerter ved Aarhus Universitet og her 32 år senere er jeg blevet professor, siger Niels Peter.

Udnævnelsen som professor i 2020 betyder, at Niels Peter nu får endnu mere tid til forskningsdelen af jobbet, ligesom han skal være garant for kvaliteten og varetage en del af undervisningen inden for det hjertemedicinske område, når de første studerende træder ind af døren i 2022.

Nye områder at udforske
På nuværende tidspunkt består hjerteforskningen på Sydvestjysk Sygehus primært af forskning i åreforkalkning og udredning af patienter med brystsmerter. I mange år har feltet givet anledning til mange spørgsmål, som forskningsgrupperne har forsøgt at afklare. Niels Peter drømmer om at udvide fokusområdet i fremtiden:

- Jeg forventer, at vi med tiden vil engagere os i andre områder af kardiologien, så vi kan udvikle forskningsområdet i fremtiden. Det er afgørende for vores patienter, at vi forsker i de problemstillinger, de oplever, når de kommer i et hjerteforløb på sygehuset, fastslår Niels Peter.

Allerede nu har Niels Peter og hans forskningsgruppe flere spændende projekter på tegnebrættet som i fremtiden vil forme området på Sydvestjysk Sygehus.

Fra forskning til behandling
Niels Peter vil fremover være i en delt stilling som overlæge på hjerteområdet og som professor med hovedopgave inden for såvel forskning som undervisning. Han har som mål at fremme samarbejdet på tværs af specialerne på sygehuset for derved at udvikle mere præcise og skånsomme undersøgelsesmetoder samt at skabe bedre behandlingsmuligheder for patienterne:

- En væsentlig forudsætning for forskning er samarbejde, således at vi i fællesskab kan finde frem til nye behandlinger og arbejdsgange, der kan gøre en forskel for patienterne. Timingen er vigtig. Du kan have det bedste projekt, men hvis timingen ikke er der, så bliver det aldrig rigtig godt, fastslår Niels Peter.

Og timingen for Niels Peter har været helt rigtig i 2020. I begyndelsen af året indførte Region Syddanmark en ny undersøgelse, FFRCT-analyse, bl.a. med baggrund i de resultater, der er opnået ved forskningen på Sydvestjysk Sygehus. Region Syddanmark er den første region i landet, der indfører undersøgelsen, ligesom metoden kun er brugt få steder i hele verden.