Svangerskabsforgiftning: De første gravide har meldt sig

Starten er gået. Over de næste tre år skal 226 gravide kvinder undersøges i forskningsprojektet, Svangerskabsforgiftning – hvorfor?

Fødselslæge og PhD-studerende, Anne Cathrine Godtfredsen, Lektor og PhD, Johannes Sidelmann og Professor Jørgen Gram og deres forskningsgruppe på Sydvestjysk Sygehus har meget at fejre.

- Vi kan nu sige, at vi officielt er i gang med projektet. De første kvinder har meldt sig og har også afgivet prøver til undersøgelse, fortæller en glad Anne Cathrine Godtfredsen.

Det er kun fire måneder siden, at forskergruppen fra Sydvestjysk Sygehus vandt førstepræmien i den regionale forskningskonkurrence, Et Sundere Syddanmark. Siden sejren har gruppen haft travlt med at få indsamlet de sidste midler og få de sidste godkendelser på plads.

- Efter vi modtog præmien i Et Sundere Syddanmark, har vi fået flere fondsmidler. I alt har vi fået bevilget cirka 2.200.000 kroner til projektet. Det betyder, at vi nu er fuldt finansieret, og vi derfor kan dedikere de næste tre år til at få projektet fulgt til dørs, så vi kan finde ud af, om der findes noget i blodet, der kan være medvirkende årsag til, at svangerskabsforgiftning opstår, siger Johannes Sidelmann.

Melder sig selv
Inden prøverne fra de gravide kan analyseres i laboratoriet, har forskerne brug for, at både raske og svangerskabsforgiftningsramte gravide takker ja til at deltage i projektet.

- Vi har nogle dygtige og hårdtarbejdende jordemødre, der gør en kæmpe indsats for at finde kandidater. Og vi oplever faktisk også, at kvinderne melder sig selv, fordi de enten har set en plakat eller genkender projektet fra konkurrencen. Det er jo helt vildt, siger Anne Cathrine.

- Det er rigtig dejligt Det er jo både en tillidserklæring og et bevis på, at vi rammer noget med den her forskning, som betyder noget for befolkningen. Vi forventer, at dette projekt også vil lede til andre projekter, som vil være med til at undersøge sygdommen endnu mere i fremtiden, fortsætter Johannes.

Et Sundere Syddanmark 2020

Kan en blodprøve vise, om du har større risiko for overvægt og fedtlever i fremtiden?
Det ønsker lektor og ph.d. Else Marie Bladbjerg at undersøge i et kommende forskningsprojekt. Hun vil, sammen med sin forskningsgruppe på Sydvestjysk Sygehus, undersøge, om der findes alternative forklaringer på overvægt end blot kost og motion:

- Vi kender alle nogen, der kan spise og spise, uden at de tager på, imens andre blot skal kigge på en kage, så sidder den allerede på maven. Vi vil undersøge, om et bestemt protein i blodet kan forklare, hvorfor nogen mennesker lettere bliver overvægtige end andre og derfor har forhøjet risiko for at få fedtlever.

- Jeg håber, at det betyder, at vi kan knække koden for fedme og fedtlever, så vi i fremtiden kan behandle tilstandene på en anden og mere effektiv måde, end vi gør i dag, fortæller Else.

Else Bladbjerg er sammen med sin forskningsgruppe udvalgt fra Sydvestjysk Sygehus som deltager i Et Sundere Syddanmark 2020.