Sund sommer: Husk mikropauserne når arbejdet kalder igen

Efter en dejlig sommerferie vender vi nu så småt tilbage til kontorstolen og stillesiddende arbejde – og så vil mange af os igen mærke ømme rygge og smerter i nakken. Bente Slivsgaard er ergonomisk konsulent på Sydvestjysk Sygehus, hvor hun guider medarbejderne til korrekte arbejdsstillinger. Her deler hun ud af gode råd til bl.a. de vigtige mikropauser.

Kalenderen har passeret midten af juli og dermed kalder kontorstolen og det stillesiddende arbejde igen på mange danskere. For en del er det faktum også lig med, at ryg og nakke begynder at værke. Vi er nemlig ikke skabt til at sidde så meget stille, som for eksempel kontorarbejde kræver.

Tal fra Sundhedsstyrelsen viser, at op mod halvdelen af den voksne befolkning i Danmark har oplevet forbigående eller konstante smerter i lænderyggen inden for det seneste år, mens op mod 570.000 danskere vurderes at leve med smerter i nakken.

- Kroppen er skabt til bevægelse og muskler har bedst af at blive brugt. Også de ømme af dem. Et led er lavet til at bevæge sig og hvis man sidder stille for længe, bliver det spændt og låser fast. Derfor gør det ondt, når man bevæger sig igen og derfor er variation, variation og mere variation så vigtigt at huske. Har man meget stillesiddende arbejde, skal man finde mikropauserne, siger Bente Slivsgaard, ergonomisk konsulent på Sydvestjysk Sygehus.

Netop ordet ”mikropauser” bruger hun flittigt, når hun i sit arbejde guider sygehusets medarbejdere til gode arbejdsstillinger. På hendes liste over forslag til mikropauserne er blandt andet:

• Rejs dig for at hente vand, kaffe og print
• Kom op at stå hver gang arbejdet tillader det
• Skift stilling på stolen: Sid aktivt fremme på kanten eller sid tilbage og få støtte af ryglænet
• Rejs dig for at aflevere mundtlige beskeder til dine kolleger i stedet for at sende en mail
• Hold stående møder eller endnu bedre: Hold walk and talk møder
• Tag trappen i stedet for elevator eller rulletrappe
• Lav en strækøvelse hver gang telefonen ringer
• Gå i kantinen for at spise din frokost – også selv om der er langt. Du kan eventuelt spise et stykke frugt på vejen, så du udnytter tiden

Udstyr er godt – men kun hvis det bliver brugt
Rigtig mange arbejdspladser har – ligesom Sydvestjysk Sygehus – masser af fokus på medarbejdernes sundhed og tilbuddene er flere. Hæve/sænkeborde er efterhånden standardudstyr og mange steder er der adgang til elastikker, måtte og bolde at lave diverse, korte træningsøvelser med i arbejdstiden. Desværre er der bare ét problem.

- Meget ofte er det ikke det ergonomiske udstyr der mangler, men mere at man som medarbejder husker at få det brugt. Et hæve/sænke bord kan være rigtigt godt, hvis det bliver brugt rigtigt. Det skal indstilles, så armene understøttes, når man har afslappede skuldre. Det gælder i øvrigt både, når man står og sidder. Med et hæve/sænke bord skal man også være meget opmærksom på, at det ikke gælder om at stå op bare for at gøre det. Man skal stå rigtigt med vægten på begge ben. Det er klart bedre at komme op flere gange dagligt i fem-ti minutter end at stå op i flere timer, hvor man så ender med at stå og hænge på det ene ben, siger Bente Slivsgaard, der gerne opfordrer til, at man lader sig inspirere til øvelser mm.

For eksempel på www.kropogkontor.dk, der rummer viden og inspiration om fysisk arbejdsmiljø og ergonomi på kontorarbejdspladsen. Her bliver det blandt andet forklaret, at det ikke er farligt at bruge muskler, der gør ondt. Snarere tværtimod. Fysisk aktivitet er den bedste kur mod smerter i nakke, ryg og skuldre.