Succes med en dosis virkelighed inden studiestart

Halvårlige besøg fra medicinstuderende vokser i popularite

40 medicinstuderende fra SDU har lige vinket ’på gensyn’ efter en uge på SVS. De halvårlige sommer- og vinterskoler for bachelor-studerende vokser både i antal deltagere og udstrækning: Dette års sommerskole var derfor den hidtil største – desværre også denne gang uden at der var plads til alle interesserede.

Så godt et arbejds- og fritidsliv kan man få som læge i det sydvestjyske! Sygehuset er én af de parter, der er med til at sikre, at studerende fremover vil kunne læse kandidatdelen af medicin-uddannelsen i Esbjerg. Det er en uddannelse, som slår dørene op i september 2022 – og som netop slår sig op på at forbinde boglig viden bedst muligt til det virkelige arbejde som læge.

Sommerskolen er led i indsatsen for at opbygge og fastholde interessen for de 30 pladser på den fremtidige Esbjerg-kandidat. Derfor bliver den brugt til at vise hvordan blandt andet sygehusets læger er klar til at byde de studerende velkommen i fællesskabet – allerede mens de stadig studerer. For klinikken trækker – også selv om studiet i høj grad starter med bøger.

De 40 pladser var fordelt på 30 studerende, som mødte sygehuset for første gang, og 10 pladser til studerende, der har været forbi før. Gengangerne fik mulighed for at bygge videre på tidligere forløb med lånekittel og stiftede blandt andet nærmere bekendtskab med psykiatrien og almen praksis.

Se indtryk fra ugens aktiviteter i denne video:

Programmet bestod ikke mindst af længere formiddage eller eftermiddage, hvor den studerende følger en enkelt læge i det kliniske arbejde med alt hvad det indebærer af stuegang, journaler, konsultationer og operationer. Dette blev kombineret med oplæg om nogle af specialerne samt simulationsøvelser, hvor de medicinstuderende prøvede at styre udstyr til kikkertoperation, sy en skade sammen, lægge, tage blodprøver og meget, meget mere. Simulationerne sikrer, at de studerende kan øve sig på situationer uden at de skal frygte at gøre skade på patienter.

Mange organisationer bidrager til, at de studerende tidligt får øje på mulighederne ved at vælge Esbjerg som studiested og bopæl – Dette år var rundtur i byen, besøg i en ny og moderne prøvelejlighed og en tur i hav-kajak derfor en del af programmet.

To år til – men forberedelserne mærkes på sygehuset
De halvårlige besøg fra unge, glade medicinstuderende er tilbagevendende påmindelser om den kommende lægeuddannelse. Men på Sydvestjysk Sygehus kan man også mærke den kommende Kandidatuddannelse på andre måder. Dels er der en oprustning i gang inden for opgaverne med forskning og undervisning, og dernæst er fjerde sal i sygehusets centrale bygning fra 1970’erne under ombygning for at kunne huse undervisning og forskning.

Arbejdet med at etablere en lægeuddannelse i Esbjerg foregår som et samarbejde mellem Syddansk Universitet, Region Syddanmark, Sydvestjysk Sygehus, Sygehus Lillebælt, Sygehus Sønderjylland og Psykiatrien i Region Syddanmark samt almen praksis – og med samarbejde med Esbjerg Kommune.