Specialer rykker etage for at give plads til medicinstuderende

Om præcis to år starter de første medicinstuderende deres kandidatuddannelse i Esbjerg, men allerede nu tager Sydvestjysk Sygehus fat på det fysiske arbejde med at få gjort rammerne klar til fremtidens læger. Det betyder flytning af flere ambulatorier, så patienterne fremover skal hoppe af elevatoren på tredje sal i stedet for fjerde.

Sammen er vi stærkest. Det velkendte ordsprog står lige nu sin prøve på tredje sal i Sydvestjysk Sygehus’ gamle sengebygning – bygning E. Kort før sommerferien for alvor satte ind rykkede flere specialer sammen på tredje sal. Derfor skal patienter med ambulante aftaler inden for blodsygdomme, gigt og bindevæv og behandling for blodpropper i tiden fremover stige ud på tredje sal i stedet for på fjerde.

Hidtil har de tre specialer nemlig også delt etage, men den skal istandsættes og indrettes optimalt til brug for kandidatuddannelsen i medicin, hvor de første studerende starter i Esbjerg i sommeren 2022. Selv om den endnu er et par år væk, så er flytningen fra fjerde til tredje sal bogstaveligt talt gået stærkt, så der kan sættes skub i renoveringen.

- Personalet har skullet være 210 procent omstillingsparate, for vi har skulle flytte i løbet af tre uger. Det er gået rigtig stærkt og der har hurtigt skulle tænkes i nye arbejdsgange i forhold til, hvad vi kunne drage nytte af at være fælles om i de nye rammer. Derfor er der nu mange nye, spændende processer, som vi skal have gang i, siger Mette Jeppesen Rechnagel, afsnitsledende sygeplejerske med ansvar for blodsygdomme-, gigt og bindevævsambulatorierne.

Hidtil har de tre specialer altså også delt etage, men på tredje sal giver indretningen anderledes muligheder for at komme tættere på hinanden – og de er blevet grebet.

Sygeplejerskerne Bente Kodal, Jytte Krause Sørensen og Helle Staal repræsenterer hvert sit speciale og sammen har de tre på meget kort tid skulle finde ud, hvad der giver mening at være fælles om samtidig med, at de har været bindeleddet tilbage til alle deres kollegaer, der også på kort tid har skulle vænne sig til tanken om at flytte i anderledes rammer.

- Jeg håber, at det bliver godt og at vi på sigt kommer til at kunne hjælpe hinanden noget mere på tværs i de tilfælde, hvor det giver mening, siger Jytte Krause Sørensen, der sammen med sine kollegaer i første omgang kommer til at dele køkken og depotvarer med de øvrige specialer ligesom patienterne også vil opleve en ny, fælles modtageskærm, hvorfra de vil blive vist til de respektive specialers venteområder.

Flytningen fandt sted lige inden sommerferien, så for mange patienter vil det være nyt, at de nu skal hoppe af på tredje sal frem for fjerde, når de i de kommende måneder skal møde til deres ambulante aftaler. Faktisk foregik flytningen, mens alle specialer var i drift, hvilket en dags tid gav et rend af flyttefolk, medarbejdere og patienter, der lige skulle vises en etage ned, men det er alt sammen overstået nu, hvor hverdagen – så meget som sommerferien nu tillader det – er indtruffet på E3.

De bor på E3 nu:

Ambulatoriet for blodsygdomme
Ambulatoriet for gigt og bindevævssygdomme
Blodprop og behandling (tidligere AK-klinikken)